ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Steengoed - aardewerk...

Hier ben ik ook nog eens met een vraagje...ik ga het proberen zo kort mogelijk uit te leggen ;)
Ik heb dus eetkommetjes gemaakt voor de poezen. Dit is gestookt op 1050 graden. Dus niet geschikt als drinkbakjes. Nu zou ik graag identieke maken, maar dan steengoed. Zodat ze ook waterdicht zijn. De klei en onderglazuur is geen probleem om te stoken op 1250 graden...maar het gespikkeld glazuur heeft een max. temperatuur van 1100 graden. En ik vind geen gespikkeld glazuur voor steengoed. Na veel lezen heb ik door dat ik eerst op steengoed kan stoken met het onderglazuur. En daarna glazuren (weet dat dit moeilijker zal zijn...maar wil het toch proberen ;) ) en dan terug stoken op 1050 graden. En dan is nu de vraag : moet ik de kommetjes met het onderglazuur dan ook eerst biscuit stoken ? Of kan dit direct op 1250 graden ? Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is...? Alvast bedankt voor reacties en lieve groetjes, Els.
Bijlagen:

5 antwoorden

  • De biscuit stook in dit geval is op 1250 graden.
    beantwoord
  • Aardewerkklei met max. bovengrens 1150°C is ook waterdicht op 1100°C. Zo kan je dit gespikkeld glazuur gebruiken.
    beantwoord
  • Ik glazuur op 1145° en gebruik daarvoor klei welke tot 1150°c gaat. Ook klei die ik nog liggen had welke tussen de 1000° en 1300°c kan gestookt worden.
    Mokken en ander gebruiksgoed zijn na glazuren 100% waterdicht en worden dagelijks o.a. in microgolfoven gebruikt.
    beantwoord
  • Willy, of de klei ondergrens 1000°C en bovengrens 1300°C heb ik toch mijn twijfels of die al voldoende waterdicht is op 1145°C. Het zou kunnen indien deze > 25% Al²O³ bevat.
    Dat de klei tot 1150°C op 1145°C waterdicht is bevestigd mijn vorige post.
    beantwoord
  • Alvast bedankt voor deze snelle in interessante reacties ♥ Ik ga beide voorstellen uitproberen en bekijken wat het mooiste resultaat geeft. Misschien ga ik toch eerst proberen op 1100°C te stoken...dan zal het glazuren beter gaan ;) Nu op zoek naar aardewerkklei met een max. bovengrens 1150°C. Ga eens richting Colpaert ;)

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.