ALGEMEEN > Stoken > Reduceren

Kan iemand mij uitleggen hoe ik met mijn houtoven kan reduceren? Ik kan tot 1270 gr stoken.

6 antwoorden

  • Als je boven de 1050 komt, schoorsteen knijpen terwijl je de hoeveelheid hout blijft stoken die je tot dan toe gebruikte, of meer. Naarmate de temp hoger wordt, gebruik je steeds fijner hout om meer hitte te maken. De kunst is om voldoende reductie te hebben en toch de temp te laten stijgen. Je hebt voldoende reductie wanneer er een vlam uit een opening komt als je er een steen uittrekt. Ook zul je onderin de schoorsteen een vlam zien, dat is voldoende. Het is niet noodzakelijk, zelfs ongewenst, om een lange vlam op de schoorsteen te hebben. Dat is onnodig energieverlies. Als je eenmaal de gewenste temp hebt gehaald en voldoende lang hebt vastgehouden, sluit je alle openingen met nog een beetje brandstof in de stookruimte. Op die manier stook je reducerend af. Je kunt eventueel ook stoppen met stoken en alle openingen open laten; wanneer de oven is teruggevallen op 1000 graden, sluit je alsnog alle openingen. In sommige gevallen krijg dan mooiere kleuren.
    beantwoord
  • Willy, bij de tips die Bert je al gegeven heeft wil ik er nog aan toevoegen dat de beste resultaten bekomen wordt, pas gaan reduceren ( reductie heb je reeds als de vlam uit de schouw komt) als het glazuur aan zijn smelttraject begonnen is. Voor steengoed als dit om en nabij de 1150°C zijn. De reden hiervan is dat de oxides pas hun zuurstofatomen kunnen uitwisselen/verliezen als er een smelting plaatsvindt en dat is voor een steengoedglazuur pas als Calciumoxide en Magnesiumoxide aan de smelting deelneemt.Je gaat op deze wijze ook sneller aan de gewenste temperatuur komen, gezien je in oxiderende toestand meer brandstof kunt aanvoeren. Zo is de kans ook veel kleiner dat je een temperatuur-terugval zult hebben.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, bij de volgende stook zal ik de schouwklep gedeeltelijk afsluiten bij 1150 gr., nu deed ik dat bij 1050 maar geraaktenzeer traag aan de gewenste temperatuur. Om die te bereiken werd de klep terug geopend op 1200 gr om dan vlug naar 1270 te gaan. Verlies je daarbij dan het effect van de reductie?
    beantwoord
  • Ik stuur je hierbij een foto van de stookcurve, misschien zegt die u meer.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Willy, tot 1150°C mag er nog geen vlam uit de schouw te zien zijn. Indien wel, minderen van brandstof. Het is ook mogelijk dat de schouw te klein is in diameter zodat je al snel in reducerende toestand komt of dat de temperatuur niet snel genoeg stijgt. In elk geval is het zinloos te reduceren voordat er een verweking ( sintering ) van het glazuur te zien is. Dit kan je controleren met een staaltje glazuur te plaatsen wat je kan zien of uithalen. Met een zaklamp via een eventueel kijkgat op het staaltje of het werk te schijnen kan je zien of het glazuur gaat glimmen. Dan pas reduceren.Dit doe je zoals Bert al aangaf, met het schouwgat te verkleinen. Dit doe je tot er een vlam uit de schouw te zien is. De rest zoals Bert heeft aangegeven.

    beantwoord
  • Te snelle reductie kan ontstaan door: te korte schoorsteen, te kleine diameter schoorsteen, te kleine opening naar schoorsteen, te grote stookruimte tov openingaar schoorsteen, te volle oven, te weinig ruimte naast de vulling van de oven voor een goede verbranding. Om hoger dan 1200 te stoken moeten de maten goed op elkaar zijn afgestemd in een houtoven. Welke type oven heb je?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.