ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > magnesium oxide MgO

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en stel maar meteen een vraag.
Voor een ultra hoog temperatuur oventje zoek ik magnesium oxide poeder.
Echter google is niet mijn vriend.
Weet iemand waar dit te bestellen is?
Hoeveelheid ongeveer 1 tot 5 kilo.
Vr.Groet
Roger

10 antwoorden

  • probeer Creavisie in Surhuisterveen eens
    beantwoord
  • Roger, waarvoor moet dit magnesiumoxide dienen ?
    beantwoord
  • Als toevoeging in klei.
    Naast Aluminium oxide heeft magnesium oxide het hoogste smeltpunt +-3100C
    Ik experimenteer met technisch keramiek en dan moet je heel hoog sinteren zo rond de 1800C.
    Dus maak ik van die mix de binnenkant van een oventje om sampels te testen.
    beantwoord
  • Roger, zo werkt dit niet. Magnesium ageert als smelter boven 1150 °C. Indien je zuiver magnesium zou gebruiken klopt dit wel, maar niet in klei of glazuur gezien dit een basevormde oxide is. Talk ( 1 MgO .1,3 SiO² ) is een natuurlijke bron voor Magnesium, maar maakt als toevoeging in klei deze onhandelbaar. Mulliet ( 1 Al²O³ . 0,7 SiO² )en Zirkon ( 1 ZrO² . 1 SiO² ) daarentegen zijn betere refractaire stoffen.
    beantwoord
  • Meer adressen van leveranciers in pottenbakkersbenodigdheden vindt u op onze website onder handige adressen of klik op onderstaande link
    http://www.klei.nl/wereld-van-klei/materialen
    beantwoord
  • hoi Lucien
    bedankt voor de reactie
    zo zie je maar dat ik nog nieuw ben op dit gebied.
    Ik keek natuurlijk niet verder als mijn neus lang is en ging enkel af op de smelttemp van oxiden.
    Zirkon is voor mij geen optie qua kostprijs.
    Met mulliet ga ik zeker eens verder experimenteren.

    @ Rika
    Creavisie heeft indd MgO in het pakket, dank voor de link.
    Ik ga eerst nog even testen met een kleine hoeveelheid MgO wat ik nog in huis had.
    Mijn mix bestaat dan uit klei- MgO- Al2O3- een beetje fijne silica zand en een likje koolstof poeder.
    groet....

    beantwoord
  • Roger, Zirkon is helemaal niet duur. En je recept slaat nergens op. Wat wil je bereiken. Misschien kan ik je wel iets nuttigs bezorgen.
    beantwoord
  • Goed...ik probeer dus een klein smeltoventje te maken die bestand is tegen temperaturen boven 2000c
    Mijn bedoeling is om hier silica zand in te versmelten voor bepaalde toepassingen.
    Als hittebron gebruik ik een waterstof zuurstof brander.
    Dit gaat tot nu toe vrij goeden krijg al leuke silica-glas resultaten.

    De vlam van de hho brander raakt echter de wand van mijn oven en smelt hierdoor ook volledig tot glas.
    Nu is het mijn bedoeling om de vlam af te buigen en meer te verdelen over een groter oppervlak ( wat je ook vaker ziet bij een gas gestookte kiln )
    En hiervoor moet er dus een keramische afbuiger (haha) komen die hier wel tegen bestand is.

    Mijn recept niet goed?
    Een eerdere test maar dan zonder MgO zag er veelbelovend uit, en daar is nu de wand van het oventje van gemaakt.




    beantwoord
  • probeer eens een plaat van carborundum

    Frans
    beantwoord
  • Roger, silicium smelten, en daar heb je 2000°C voor nodig ? ??

    Neem eens contact op met een bedrijf zoals deze:
    www.promat-hti.be/nl/lichte-isolatiestenen.htm
    Hoef je niet opnieuw warm water uit te vinden.

    @ Frans, silicium-carbide heeft zowat dezelfde warmtedoorlaatbaarheid als metaal.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.