ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > tweedehands shimpo RK 10

Hallo, ik sta misschien op het punt een tweedehands draaischijf te kopen . Het betreft een Shimpo RK 10 van het bouwjaar 1987. De eigenares vraagt er nog 600€ voor, ze zou weinig gebruikt zijn. Het lijkt mij nogal veel of is dit een prijs dat ze ervoor mogen vragen als die nog in goede staat is? En natuurlijk het volgende : hoe controleer ik zo'n schijf het best en op welke mogelijke gebreken moet ik letten? Lieve groeten, Veerle
gevraagd

12 antwoorden

  • Je moet er de eerste 20 jaar nog niet op rekenen hoor. :-)
    Als je deze Rolls Royce tweedehands gaat vinden moet je wel veeeeel geluk hebben. Een draaischijf op pootjes lijkt me niet zo stabiel. Veel geluk met je zoektocht en neem vooral je tijd. Nog een tip: Laat de schijf langzaam draaien en met behulp van een potlood de buitenkant van de schijf te raken kan je zien of er geen speling op de as zit. Laat dan de schijf op volle toeren draaien en probeer deze af te remmen. Zo kan je zien of de motor of/en de overbrenging nog intact is.
    beantwoord
  • Kijk hier eens, een nieuwe voor ....
    www.mojokeramiek.nl/.../

    Prima draaischijf, nieuw voor nog geen 700 euro, dus ........
    beantwoord
  • Dag Gerard,
    bedankt voor je reactie, je hebt me behoed voor een veel te dure aankoop! Die schijf ziet er trouwens prima uit voor mijn bedoelingen... ze zou af en toe van atelier moeten verhuizen en daarvoor ziet hij er prima geschikt uit. Nu hoop ik nog dat ze niet teveel verzendingskosten rekenen naar België. Ik ga de advertentie nog eens grondig bestuderen.
    Lieve groeten, Veerle
    beantwoord
  • Net eens nagekeken, zelfs hier vlakbij verkopen ze hem voor die prijs. Heb je ervaring met die draaischijf?
    beantwoord
  • Veerle, Je kan een RK 10 niet vergelijken met een RK 55 .
    Er zijn wel betere koopjes dan een schijf uit 1987 aan € 600 .
    Er zijn ook draaischijven die beter zijn dan Shimpo en niet duurder.
    beantwoord
  • Inderdaad Veerle. Ik bedoelde mijn verwijzing niet als een aanbeveling, maar meer als een prijsindicatie. Er zijn wellicht betere draaischijven, maar je moet of mag die zoektocht het beste plaatsen tegenover het doel dat je wilt bereiken. Voor zo nu en dan draaien is iets anders dan wanneer er een grote intensievere carrière voor ogen staat.
    Hoe dan ook, de prijs van het oudje is ook n.m.m. te hoog.
    Succes met de aankoop, nu of later.
    beantwoord
  • Heb idd geen al te grote ambities maar zou graag samen met mijn collega's en de gasten van het dagcentrum toch proberen om dr mooie dingen uit te toveren. Als ik een oudje koop is de kans op snelle kosten reëler dan bij een nieuwe. Wat mij wel aansprak was het lichte gewicht van die RK 55. Ik ben ook van alles aan het overwegen en probeer dan ook een juiste prijs te geven voor een eventueel tweedehandse schijf. Ik wou hier gewoon mijn gevoel eens nagaan dat die 600€ wel veel is. Ik kijk nog geduldig uit. Ondertussen zou ik graag eens horen of er mensen zijn die zowel positieve als negatieve ervaringen hebben met de RK 55?
    Groetjes, Veerle
    beantwoord
  • Veerle, de ouwe RK 10 was kwalitatief beter dan de huidige. Ik vrees dat de RK 55 geen lang leven beschoren is als dit door verschillende personen gebruikt wordt. Meer dan 2 kg. kan je al vergeten. Kijk uit naar een goede occasie. Iemand die ermee vroegtijdig stopt om diverse redenen. Ik werk met een Alsager aangekocht in 1979, werk daar intens mee als professioneel en is nog steeds perfect als de eerste dag. Nooit onderhoud gehad, nog geen likje olie. Nee, ik verkoop hem niet. :-)
    www.pottersconnection.co.uk/shop/24/sub_2.htm
    beantwoord
  • OK, ik neem m'n tijd, had ondertussen al een oude vraag terug gevonden uit 2009 over de RK55 , had je antwoord ertussen gevonden en al even gegoogled op uw Alsager maar zonder resultaat. Bij deze heb ik hem eens kunnen bekijken. 1979...dat is pas echt oud!! Toch niet eens aan een nieuwe toe?? ;-) Of iemand anders een aanbod voor mij?
    Groetjes, Veerle
    beantwoord
  • Ondertussen gaat de verkoper van de oude RK 10 akkoord voor een 450€. Lijkt me al een redelijke prijs. Lucien, bedankt voor de tips om de schijf te testen ik ga ze zeker uitproberen.
    beantwoord
  • Super Veerle, goeie deal! Nu nog de schijf op z'n kant leggen en controleren of de riem nog op spanning staat. Succes ermee.
    beantwoord
  • Ik heb hier in een rubriek gelezen dat je toch eens die riem moet vervangen, dat lijkt me niet zo'n grote moeite of kost. Dus als ik het goed begrijp Lucien moet de riem nog gespannen staan als hij op z'n zijkant ligt?
    Heb hier ook in het forum een site gevonden met al de handleidingen van de shimpo's, ook handig, dan kan ik hem op voorhand goed bestuderen en dan lijk ik een hele expert :-)
    Lieve groeten, Veerle
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.