ALGEMEEN > Klei - algemeen > zilverzand? krimp scheur

Beste forum leden,

1 bepaald werk scheurt fijntjes elke keer als ik het stook. Dit komt door de krimp denk ik en de ongelijkmatige ondergrond van het werk zelf.
Nu heb ik weleens zilverzand op de bakplaat gelegd, alleen kan ik mij herinneren dat dit zich gaat hechten aan mijn werk. Alleen weet ik niet meer zeker of dat klopt of dat ik het er makkelijk af zou kunnen krijgen.
Ik maak het werk opnieuw in de hoop dat het niet scheurt.
Mijn andere vraag is, is het werk per definitie niet goed als er een kleine scheur in zit?
Hoe wordt een werk met een scheur aanschouwt?

De scheur lijkt alsnog ik het niet kan ontkomen.
Alle tips zijn welkom.
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Lala, Ik heb wel eens gelezen dat gebruik maken van rolletjes zou moeten helpen. Misschien help het als je balletjes van klei maakt en deze bakt en er dan onder plaatst als je nieuw werk gaat bakken. Dan kan het werkstuk heen en weer bewegen als het krimpt in de oven. Het zou ook kunnen dat er spanning in de klei zit als je platen gebruikt en deze met een kleiwals uitrolt.
    beantwoord
  • Hallo Lala,

    Kun je een foto van het object, met de scheur in beeld, op het forum plaatsen? Dat maakt het gemakkelijker om er iets over te zeggen.
    Maar, om toch even iets te zeggen. Wanneer er in de droge klei al een scheur te zien is heeft dat te maken met een ongelijkmatige krimp bij het drogen. Daar verhelpt de wijze van bakken niets aan. Het is dan zaak scheuren te voorkomen door voor het hele object klei te grbuiken van dezelfde vochtigheid en het geheel veel langzamer te drogen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.