ALGEMEEN > Klei - algemeen > een vraag over klei

Ik wil graag klei bestellen maar er is zoveel te koop nu hebben we klei maar heb graag advies over kleur poeder waar te bestellen en blanke glazuur? Of is er ergens een set te koop met alle soorten kleuren en glazuur hoor graag van jullie

7 antwoorden

  • Hoi Antoine, wat wil je gaan maken of doen ?
    beantwoord
  • Hoi donny Ik wil schalen gaan maken en keuken tegels
    beantwoord
  • Dit is wel een heel erg 'open vraag'.
    Als je een beetje duidelijk aangeeft wat je wilt gaan doen en hoe (draaien, gieten, boetseren,...) dan wordt het wat gemakkelijker je vraag te beantwoorden.

    En misschien eens een boek lezen. Bijna elk beginnersboek over keramiek begint met een hoofdstuk over klei...
    Succes!
    beantwoord
  • Voor keukentegels zweer ik bij de Creaton 254 klei.
    beantwoord
  • Ik heb hele goede ervaring met klei opgegraven in mijn omgeving, gewoon uit de natuur.
    Eerst waterige slip van maken en dan keien, zand en wortels eruit zeven.
    Het blijkt na firing ook nog eens steengoed te zijn.
    Je kan eens in jouw buurt op expeditie gaan voor natuurklei.This maar een id.
    Succes.....
    beantwoord
  • Voor tegels al sinds jaar-en-dag VeKa 30000
    beantwoord
  • Het maken van tegels vergt enige kennis van zaken.
    Niet per definitie het "boetseren" van een "plat vierkantje van klei", (dat lukt menigeen nog wel) maar materiaalkeuze, uiteindelijke resultaat, kleur van het glazuur, wel of niet geheel waterdicht, dikte van de tegels, hoe laat je de natte klei drogen zodat ze niet kromtrekken... Hoe groot maak je ze, wordt er op de uiteindelijke tegeltjes gelopen, hoe vaak...

    Allemaal aandachtspunten bij het maken van (professionele en functionele) tegels.
    Wat Geert al zei, lezen en theorie verzamelen en dan proeven doen.
    Zo zou ik het doen. Ga desnoods naar een tegelleverancier en bekijk daar de diverse tegels. Misschien kom je wat "geheimen" te weten dan iver het vervaardigen van tegels... (Nu ben ik zelf wel iemand an de gedegen aanpak...;)!

    Bij het maken van schalen zou ik steengoed of aardewerk klei gebruiken. Vervolgens bepalen of je een schaal op de draaischijf maakt of handvormt. Eigenlijk hoef je jezelf dan alleen de vraag te stellen of je een schaal hoog wilt stoken (steengoedtemperatuur) of laag, dus aardewerktemperatuur.

    Succes en hartelijke groet;)
    Jeanine


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.