ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > pigmentpercentage in transparante glansglazuur

Een reeds geglazuurd werkstuk wil ik met pigmenten decoreren.
Het werkstuk is geglazuurd op 1060 graden C met een glazuur 1020-1080 graden.
De decoratie wil ik aanbrengen met pigmenten toegevoegd aan een transparante glansglazuur 940-980 en bakken op 950 graden.
Mijn vraag is welk percentage pigment dien ik aan de transparante glansglazuur toe te voegen om de pigmentkleur duidelijk te laten uitkomen?

4 antwoorden

  • Beste Karlo, daar kun je alleen met proefjes doen achterkomen, elk pigment heeft z'n eigen percentage. Het beweegt zich ongeveer tussen 5 en 15 %.
    beantwoord
  • Hoi Karlo, ik ken geen "transparanten" die zo laag gebakken worden, de meeste glazuren smelten uit vanaf 1020 gr. Dus ik weet niet hoe dat zit met jou transparante glazuur. Ik houd meestal 10 % aan. Voor lila en roze achtige kleuren ongeveer 15 % .
    beantwoord
  • Er bestaan wel degelijk recepten voor glazuren onder de 1000 graden. Wat dacht je van een opglazuur; dat wordt bij ca 750 graden glad gebrand. Ik zou er professionele glazuurboeken op naslaan.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Els, zoals in mijn vraag reeds beschreven wil ik de laag smeltende transparante glazuur 940-980 graden(Keramikos GG400-D)gebruiken. Het boek "Klei, kleurpigment" van Netty Janssens nog eens doorgenomen met name het hoofdstuk "Kwastglazuren".
    Ik ga proefjes maken met 50% pigment en 50% GG400-D met toevoeging van Pehatine op reeds vroeger gemaakte proeftegeltjes met glazuur 1020-1080 graden en bakken op 950 graden.
    Allen bedankt voor jullie reacties.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.