ALGEMEEN > Ovens > Gasoven

Beste mensen,

Ik denk erover om een gasoven te kopen c.q een oude elektrische oven om te bouwen. Ik kan er echter maar weinig gegevens over vinden in ons taalgebied. Wel heb ik eea gezien op amerikaanse sites en youtube filmpjes etc.

Ik ben op zoek naar info over ovens, branders, onderdelen, adressen,ervaringen met gasovens etc.

Kan iemand me helpen met wat hints in ons gebied, ik bedoel Nederland, Belgie.

Alvast dank.
Frans

14 antwoorden

  • Kijk eens op www.vrijetijdspottenbakker.nl voor diverse gasovens. Je bent altijd welkom voor overleg.
    beantwoord
  • Hallo Bert,

    Wat een prachtige site heb je, inderdaad met veel info over gasovens e.d.

    Hartstikke leuk. Ik zou het leuk vinden om een keer bij je langs te komen voor wat advies enzo.

    Eea voorlopig overziend zie ik, ook gezien mijn eigen situatie, dat een oven op gas, evt second life, het beste bij mijn mogelijkheden past.

    Ik woon in Rotterdam in de stad, met achtertuin en een werkplaatsje met een afdak. Hout stoken lijkt me voor voor de buren minder prettig. Gas is handiger denk ik, onder het afdak. Een oude keramikosoven lijkt mij een goed startpunt. Maar misschien zie ik het nog niet helder genoeg...kan zijn.

    Misschien kunnen we wat afspreken.

    Groet, frans

    beantwoord
  • Ik ben momenteel een gasoven aan het bouwen van ca. 300 liter, downdraft, 2 branders, semi-automatische regeling voor steengoed/porselein.
    Wat zijn je uitgangspunten?
    beantwoord
  • Dag bert.

    Ook ik ben op zoek geweest naar informatie voor het stoken met gasoven. De gasoven is bijna in mijn bezit. Schuurtje wordt op dit moment gebouwd
    Maar nu nog hoe te stoken. Daarom wil ik vragen of ik kan aansluiten als je informatie gaat delen.
    Groet erna
    beantwoord
  • Frans, Erna, reageer s.v.p. even via mijn site en ik neem contact met je op.
    beantwoord
  • Hallo Eric,

    Tsja, uitgangspunten....Ik wil een niet al te grote gasoven, aantal liters ± 70 netto, exclusief branderruimte.

    Ik wil graag tot cone 10 kunnen stoken. Iets groter mag wellicht ook. In vroeger dagen had ik een economy super van 70 liter en toen ik nog professioneel werkte had ik daarnaast ook nog een OBU van ik meen 150 liter. Die zou nu te groot zijn.

    IK maak gebruiksaardewerk en stook nu oxiderend op ± 1250. Franse gres en porselein. Ik wil nu de stap maken naar reducerend stoken...spannend...iets nieuws...leuk.

    Dat is het uitgangspunt en het mag ook niet al te veel kosten natuurlijk.
    Ik kan zelf ook wel wat.

    Groet, frans



    beantwoord
  • Is het goedkoper om op gas te stoken in Nederland dan op elektriciteit?
    beantwoord
  • Dat is inderdaad een interessante en brengt me op de vraag af je propaan ook kunt vervangen door LPG. Met de juiste flessen kun je aan de pomp zo tanken en dat is een stuk goedkoper dan propaan/butaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

    beantwoord
  • Ik stook op aardgas en voeg een snufje propaan toe op het einde om de gewenste temp te halen. Lpg is zeker mogelijk maar de flessen zijn erg duur en is ook afhankelijk van de brandernozzle opening. Houd bij de afweging ook rekening met de hogere calorische waarde van lpg.
    Frans stuur mij een pm via mijn website, ik heb mogelijk een kant en klare oplossing voor wat je zoekt.
    beantwoord
  • Ik dacht dat LPG gewoon Propaan was.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_%28brandstof%29
    beantwoord
  • Dat denk ik ook lucien, LPG = propaan. In campers wordt LPG ook toegepast op kooktoestellen.

    Er moet dan wel een filter in de leiding geplaatst worden om wat vettigheid uit de LPG op te vangen. Maar verder is geen aanpassing nodig.
    Ik blijf me dus afvragen of er nog andere keramisten zijn die LPG toepassen en wat daar voor nodig is.

    Alvast mijn dank!
    beantwoord
  • Als je petroleum vertaalt als propaan, ja dan is het propaan ;), maar dat klopt niet. Lpg is altijd een mengsel van propaan en butaan 60/40. In de winter wordt er meer propaan toegevoegd om bevriezing van leidingen ed te voorkomen. Dit is dan ook een probleem als je lpg stookt in je oven, je fles bevriest. hoe groter de afname van je fles hoe sneller je fles bevriest.
    beantwoord
  • Ik stook al jaren een gasoven met twee gekoppelde propaantanks van 33 kg en een losse brander. De oven had een vaste brander maar die kon het niet aan.
    Voordeel van gekoppelde.tanks is dat je van de een naar de ander zonder probleem kunt overschakelen,wanneer de eerste tank bevriest of bijna leeg is.
    Voordeel van propaan is dat het relatief goedkoop is (ongeveer 65 €/ 33kg tank excl. eenmalig statiegeld van de tank) Je kunt hier 8-10 stoken meedoen, biscuit en steengoed/porselein , waarbij je voor het laatste stukje stooktraject terug kunt vallen op tank 2.
    Verder vind ik het prettig dat ik veel sneller kan stoken - 3 1/2 u.biscuit en max. 5 u.steengoed. Omdat ik onderhand mijn oven ken hoef ik er niet continue bij te blijven, alleen tijdens het pendelen een half uurtje. Verder kijk ik zo nu en dan en stel de gastoevoer bij.
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Je had mij een vraag gesteld op mijn site over waar propaan-tanks te kopen Ik kon jou van daaruit niet terug mailen,dus ik hoop dat je hier leest. Ik koop de tanks bij een plaatselijke brandstoffenhandel. Ik neem aan dat die ook bij jou in de buurt zitten. Misschien even googelen op brandstoffenhandel of zo?

    Succes,
    Greetje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.