ALGEMEEN > Diversen > schoonmaken van je gereedschap

Ik vraag me af hoe de meesten hun glazuur gereedschap schoonmaken,
Zoals de zeef, kommen, emmers, etc.

word het water opgevangen in een speciale bezink emmer of word het gewoon weggespoeld Door de gootsteen, wat me nou niet zo best lijkt.

Alvast bedankt




13 antwoorden

  • Standaard een bezinkbak in het atelier, voor zowel de klei het glazuur en de evt. gipsresten.
    beantwoord
  • Hallo Donny. Je geeft het antwoord zelf al. Gereedschap in een aparte emmer water wassen. Daarna helemaal goed schoon maken in een emmer schoon water. De eerste, vuile, emmer afgedekt bewaren in een hoekje en steeds weer opnieuw gebruiken voor de schoonmaak. Na een tijdje van herhaaldelijk schoonmaken, ontstaat, na het bezinken van het uitgespoelde glazuur, een laagje "restglazuur" op de bodem. Dat laagje kun je, na het voorzichtig afgieten van het water, weer gebruiken voor bijvoorbeeld binnenkanten van je nieuwe vazen etc...

    Weggooien in de rioolput voor de deur kan natuurlijk ook.

    Zo voorkom je verstoppen van de afvoerleidingen.
    beantwoord
  • Niet zo best voor het milieu als je het in de rioolput gooit!
    Beter laten bezinken in een aparte emmer en het bezinksel van tijd tot tijd afvoeren als chemisch afval (bij de milieustraat van je gemeente)
    groet,
    Coosje
    beantwoord
  • Wat is nu hier precies het chemische afval?
    beantwoord
  • De zware metalen die in de glazuren zitten.
    beantwoord
  • Ik vind het ook een slecht idee om het in een rioolput te gieten, dan hoef je het ook niet op te vangen in een bezink emmer en kun je het gelijk wel wegspoelen!
    beantwoord
  • Of inderdaad recyclen:
    duurzaamheidskompas.nl/.../
    beantwoord
  • Goede vraag:
    Wat is hier nu precies chemisch afval.

    Ik werk als hobbyist met verschillende veldspaten, kwarts, kaolien, krijt, wollastoniet e.d.

    Dan hebben we het toch gewoon over natuurprodukten die zo op een hoopje terug de tuin in kunnen? Ik laat me graag bijpraten als ik dat niet goed zie.
    En ja, inderdaad, daar zitten ook wel een beetje ijzer, koper en cobaltrestjes ed bij maar ik stel de oprechte vraag is of dat nou zo heel erg is. Let wel, tis maar heel weinig materiaal.

    Ik heb nog geen bezinkbak en ga evt graag naar de milieustraat maar zolang er geen barium, antimoon en loodrotzooi ed. inzit is er toch niet zoveel aan de hand of...??
    beantwoord
  • Frans,
    De genoemde grondstoffen zijn geenszins schadelijk. Maar als je daar kleurende oxides aan toevoegt, zoals koper of kobalt is er wel sprake van milieu belastende stoffen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik heb een overloop bezinkbak onder mijn gootsteen.
    Verder vang ik ook mijn glazuren zo'n beetje op kleur op. Die bewaar ik in plastic melk containers. Rood, en oranje (geel) bij elkaar, groen, wit en blauw (geel) bij elkaar en zwart, bruin en de rest. Ik heb dus drie containers restglazuren. De glazuren bezinken, en het water giet ik er weer af. Gaat prima.
    beantwoord
  • Mijn opmerking over het riool maakte weer lekker e.e.a. los.
    Goed dat iedereen zo bewust bezig is. Dat ben ik ook. Ik verzamel en bewaar zoals ik al schreef mijn restglazuur zo veel als mogelijk is voor hergebruik. Wel geldt dat op een gegeven moment een keer een emmer moet worden schoongespoeld, bijvoorbeeld wanneer ik het restglazuur vanuit de emmer overbreng naar mijn restbak. Dat schoonspoelwater gaat bij mij wel degelijk het riool in. Dat daar dan een ietsiepitesie kobalt bij zit, of misschien zelfs een dito loodfritte neem ik dan voor lief. Frans van Wijk zit denk ik helemaal op mijn lijn. Bewust bezig zijn, maar wel realistisch blijven.
    beantwoord
  • Helemaal mee eens Gerard. Nog even een praktische tip: dat laatste beetje glazuurprut in de spoelemmer veeg ik eruit met een stuk keukenrol en gooi dat in de grijze container...
    beantwoord
  • Bij het schoonmaken van bv gips emmers, klei en of glazuur recipiĆ«nten, gebruik ik eenvoudig een plastiek emmer. Af en toe het water afgieten en dan laten bezinken.
    Het restmateriaal leg ik over oven platen om verder te laten drogen.
    Men kan ook zelf gipsplaten maken om rest slib op te laten indrogen.
    Met het droge materiaal vrolijk naar een recyclagepark.
    Groetjes
    Roland
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.