ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku kopermat

Wie kan mij uitleggen hoe de kleuren bij de kopermat-techniek ontstaan?
De reductie vindt plaats als de pot in het vat met zaagsel zit vlak nadat die uit de oven gekomen is...
Reductie wil zeggen dat er dan zuurstof uit het glazuur verdwijnt waardoor de koperglans verschijnt toch??
Maar... wat gebeurt er dan chemisch als de pot uit het zaagselvat komt en gaat verkleuren bij het afkoelen? Of wanneer de pot weer verhit wordt met een brander en er weer andere kleuren ontstaan.
Is er dan sprake van een tweede reductie??? Of wordt er juist weer zuurstof opgenomen??? Kan eigenlijk niet bij verhitting toch?? Ik snap de chemische verklaring niet van wat er gebeurt.
Heeft iemand ervaring met het besproeien met alcohol? Ik vond een filmpje op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=dQS8CnQkTI8


3 antwoorden

  • Bij reductie verdwijnt de glans niet, maar wordt er zuurstof onttrokken aan de huid van het glazuur (en van de klei).
    Blijft het geglazuurde in het zaagsel bij het afkoelen, dan treedt er geen heroxidatie plaats. Dit kan wel gebeuren wanneer het geglazuurde uit het zaagsel wordt gehaald terwijl de huid nog niet is gestold. Bij opnieuw verhitten, bv met een brander kan ook heroxidatie optreden.
    met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Nog even ter aanvulling. Een glazuur met een overmaat koper zal bij snelle afkoeling glanzend kunnen worden terwijl een langzame koeling ervoor kan zorgen dat er zich kristallen vormen in het glazuur en deze er matter uit gaat zien. Dit verschijnsel heeft niets met al of niet reduceren te maken, dacht ik.
    beantwoord
  • Ah.... Dus de verklaring van al die mooie kleuren moet ik zoeken in kristalvorming en niet in reduceren of heroxideren.
    Als ik het goed begrijp moet ik er dus voor zorgen dat de keramiek lang in de rookton blijft on af te koelen en daarna eventueel plaatselijk nog verhitten met de brander?
    Dankjewel!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.