ALGEMEEN > Klei - algemeen > schuren leerhard aardewerk

Hallo allemaal. Ik ben een beginner en bezig met experimenteren. Ik wilde een werkstuk schoren om wat bobbeltjes en oneffenheden weg te halen. Tijdens het schuren brak een bakje (waarschijnlijk niet lang genoeg laten drogen) en een kandelaar. Deze laatste zou droog genoeg moeten zijn. Kan ik dit nog aan elkaar 'plakken'? of is het jammer maar helaas?. Ik lees ook over schuren na bisquit bakken, wanneer kan ik het beste schuren, leerhard, droog of na bisquit bakken?? Bedankt alvast voor de tips. Hans

3 antwoorden

  • Na bisquit
    beantwoord
  • Om werkstukken te repareren voordat ze bescuit gebakken worden, zijn een aantal opties. Met biscuitlijm of door een pasta aan te maken met hele fijne gedroogde klei en een beetje water en azijn en het daar mee te plakken. Uiteinde van wat je wil plakken ook vochtig maken. Let wel op, plakken met pasta of slib blijft kwetsbaar tot na de bak.
    beantwoord
  • Schuren kan in het leerharde stadium maar ook na biscuit stook. Leerhard is fragiel dus wees voorzichtig, en als er chamotte in de klei zit kun je lelijke krassen krijgen. Biscuit schuren gaat langzamer maar wordt mooier. Tenminste, dat is mijn ervaring.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.