ALGEMEEN > Glazuur - problemen > puntjes in glazuur

sinds kort heb ik puntjes in mijn glazuur en weet niet waar het aan ligt.
glazuur = Scarva GZ2108 aardewerk transparant glazuur
ondergrond = g1000 en lichtgroen pigment
temperatuur = 1050 graden
Kan iemand mij hiermee helpen?
Bijlagen:

14 antwoorden

  • 20 tot 600°C : 120°C/uur
    600 tot 1080°C : 220°C/uur niet pendelen.
    Indien nog pinholes : 5 min. pendelen
    beantwoord
  • Ik lees nu op het forum dat de speldenprikjes te hertellen zijn door de temperatuur langzamer op te stoken. Ik heb de speldenprikjes sinds ik verhuisd ben. Het bakprogramma is hetzelfde gebleven. 150 graden per uur tot 1050 graden. Ik had de pendeltijd al verlengd naar 40 minuten maar dat heeft niet geholpen. Ik ga volgende keer mijn snelheid aanpassen. Wat is de aan te raden snelheid?
    beantwoord
  • Cecilia, GZ2108 is een glazuur met stooktraject tussen 1000 en 1140°C. Waarom stook je op 1050°C met 40 min. pendelen ?
    Waarom stook je niet op 1080°C ? Waarom pendelen ? Waarom 150°C/uur ?
    beantwoord
  • Het probleem is dat er ook altijd andere dingen in de oven staan. Vb werkstukken met botzglazuren. met botzglazuren ging dit altijd goed. Nu heb ik dit glazuur erbij en mijn stookcurve niet aangepast. Een aantal weken geleden ging dit goed. wat stel je voor dat ik doe? 1080 graden? Hoe snel?
    beantwoord
  • Steek gelijk ook een proefplaatje met Botz erbij. Misschien zal het resultaat ook wel beter meevallen.( probeer eens Welte )
    beantwoord
  • Mijn voorkeur gaat naar Duncan glazuren .
    beantwoord
  • Dankjewel. Ik ga het zeker uitproberen. Ik koop ook bijna geen botz meer. Eerst alles opgebruiken. Welte is ook heel mooi. Daar heb ik ook glazuren van. Dankjewel voor het advies.
    beantwoord
  • Het probleem ontstaat doordat het glazuuroppervlak zich lastig sluit nadat er een gasbelletje door is gekomen. Is de huid van de scherf misschien minder glad dan voorheen? Zoals hierboven aangegeven kan een langzamere eindstook helpen. Het kan ook helpen je glazuur wat dunner op te brengen.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • De enige reden is dat het glazuur te laag gestookt is. Deze kloof tussen 1050 en 1100°C kan men met pendelen allen niet dichten.
    beantwoord
  • oh
    beantwoord
  • Zoals Cecilia al aangaf heeft zij het werk op dezelfde temperatuur gestookt als voorheen. Zou er een andere oorzaak kunnen zijn, een andere verandering? Er zijn veel verschillende oorzaken aan te wijzen waardoor pinholes ontstaan. Er zijn dan ook daarvoor verschillende remedies. Het is dus zaak uit te vinden wat zij anders heeft gedaan waardoor nu de pinholes ontstaan. Als zij een zelfde snelheid van stoken heeft, met een zelfde eindtemperatuur in dezelfde oven (met een vergelijkbare hoeveelheid ovenlading) en hetzelfde glazuur, verwacht ik dat de oorzaak ergens anders moet worden gezocht.
    beantwoord
  • Andere (partij) klei misschien?
    Meer gasontwikkeling, hoger alu-gehalte?
    beantwoord
  • Dankjewel voor al het advies. Ik ga de schaal opnieuw bakken op 1080 gr met een langzamere stookcurve. ik laat weten of het geholpen heeft.
    beantwoord
  • 20 tot 600°C : 120°C/uur
    600 tot 1080°C : 220°C/uur niet pendelen.
    Indien nog pinholes : 5 min. pendelen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.