ALGEMEEN > Stoken > geglazuurd werk in de pit-fire (zaagseloven)

Ik wil werk in de zaagsel oven stoken en nu vroeg ik mij af of ik mijn werk ook gedeeltelijk kan glazuren (glazuurstook in de gewone oven) voordat het in de zaagseloven gaat.
Bijlagen:
gevraagd

3 antwoorden

  • Ja dat kan. Op zich komt de toptemperatuur van een zaagseloven niet veel hoger uit dan 1000 graden, waardoor de meeste aardewerkglazuren het smeltpunt in die zaagseloven niet zullen bereiken, en er niet onder lijden (gaan vloeien) dus.
    De typische roetachtige kleurschakeringen onder invloed van zouten in het zaagsel, die in de klei ontstaan bij het smeulen in de zaagelton, ontstaan niet op de plek waar glazuur opgebracht is.
    Dus wellicht interessant eens te doen;)

    Overigens is dit soort zaagselstoken niet te vergelijken met het reduceren in een zaagselton die gebruikt wordt bij het rakustoken. Dan haal je je werkstuk dus heet uit een oven, en plaatst dit vervolgens snel in een afgesloten zaagselton waarbij een reductieprices ontstaat, door het ontvlammen van het nog hete werkstuk in het zaagsel...
    Je zou voor de zekerheid een paar werkstukken met koperoxide glazuur mee kunnen stoken, misschien dat er toch reductie plaatsvindt en je zodoende mooie glazuurkleuren verkrijgt. Immers, koperoxide geeft bij eventuele reductie mooie roodtinten.
    Enfin... Uitproberen dus.
    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hoi Jeanine, bedankt voor je antwoord. Hier kan ik wel wat mee. Dat wordt dus experimenteren.
    beantwoord
  • :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.