ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > stooktemperatuur koperoxide

Ik ben aan het zoeken naar de temperatuur die koperoxide kan hebben, maar kan het niet vinden op forum of web.Ik wil een vaas met koperoxide, mangaanoxide en wat kobaltoxide bewerken, gemengd met pehatine (of kaolien misschien), en gedeeltelijk weer afwassen. Dan een transparant glazuur, en bakken op 1240 graden. In de hoop dat er nu eens géén kringen op mijn tafel komen, want 1150 graden is niet voldoende. Maar overleven deze oxides 1240 graden ?

3 antwoorden

  • Dag Jozefien.
    Mijn ervaringen met genoemde oxides zijn goed bij het toepassen op steengoed en voorzien van een glazuurlaag. Ik denk dat het bij 1240 graden (waarom 1240?)ook geen probleem zal geven.
    Elk oxide vertoont afhankelijk van de baktemperatuur een kleurverschil. Ik vraag me wel af of het verstandig is de oxides aan te brengen gemengd met Pehatine. Het afwassen is vrij moeilijk gezien de (goede) eigenschappen van Pehatine. Waarom niet gemengd met water? Je kunt dan gemakkelijker nuances aanbrengen.
    Ik veronderstel dat de kringen op je tafel door vocht afkomstig vanuit je werkstuk komt. Je kunt voor alle zekerheid ook de binnenkant van glazuur voorzien (misschien een overbodige opmerking).
    Succes.
    Karlo Martens
    beantwoord
  • Misschien te kort door de bocht,maar waarom geen klei nemen die een lagere sinter temperatuur heeft.
    Succes,
    Henk Vermeulen
    beantwoord
  • Jozefien ik brand altijd alkes op 1200 graden, ook met verschillende oxides er op, daarna voorzie ik het object meestal van een zelfgemaakte witte engobe. De oxides komen daar mooi doorheen. Echter ook zonder engoben of glazuur zijn de oxiden heel mooi te zien. En het is dus ook waterdicht!
    Met dezelfde opmerking als voorheen: binnenzijde van een vaas ook glazuren!
    Verder ook dezelfde opmerking: oxides alleen met iets water aanmaken!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.