ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > kleur verdwijnt uit klei.

Na stoken op 1240 graden van ingekleurde Fuchs klei 4048 (porseleinachtig) heb ik problemen met de kleuren rose, wat helemaal verdwijnt; violet, wat licht huidskleur wordt; en pink, wat licht grijsbruin wordt. Volgens de firma Ferro zijn hun pigmenten stabiel tot zeker 1250 graden. Het waren proeven met én zonder glazuur.
De pigmenten van Willems doen exact hetzelfde, maar die zijn weer van Scarva. Het rose van Keramikos blijft echter wel goed in de proef, violet heb ik nog niet geprobeerd.
Wat kan nou toch de oorzaak zijn ? Willems zegt dat deze kleuren alleen geschikt zijn voor glazuren.
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Jozefien, weet je ook de fabrieksnummers van Ferro InstantColors ? Deze rode/roze pigmenten van Ferro zijn stabiel tot 1250°C indien oxiderend gestookt met uitzondering van 270 944 intense Red, wat stabiel is tot 1350°C , zowel oxiderend als reducerend gestookt. Een elektrische oven zonder verluchting kan reeds voldoende zijn deze pigmenten te laten verkleuren. Ik heb de nodige data van de Ferro pigmenten.
    beantwoord
  • Rosé nr. 270941
    Violet nr. 280942
    Pink nr. 270965
    Ik had al een mailtje gestuurd naar Frau Ilona Braunling van Ferro (via via daar terecht gekomen), maar ze is op vakantie.
    De oven heeft een gaatje in het deksel, dus lucht is er.
    Ik had nu ook een koperoxideproef mee gestookt, maar bij de vorige proeven van Willems niet. Dus dat kan dan het probleem niet zijn, toch ?
    beantwoord
  • Jozefien, de samenstelling van het glazuur heeft ook invloed op de helderheid. Indien het een deel ZrO² en B²O³ zal voor Rosé 270941 de kleur ' oud roze ' kleuren en anders engels-rood.Oxiderend stoken. Best geen ruwe kleurvormende oxides in dezelfde stook plaatsen.
    Violet 280942 ( Sn-Cr tot 1250°C oxiderend ) Zelf heb ik daar nooit problemen mee gehad.
    Maroon ( geen pink )270965 : lila tot rood-bruin: 1250°C ox.

    Ik werk met Intense Red 270 944 : 1350°C ox.+red. Rose tot hel-rood én .. zeer stabiel.
    beantwoord
  • Dat is een antwoord waar je wat aan hebt!
    Bedankt Lucien!
    beantwoord
  • Een deel van de Ferroproeven was mét glazuur en een deel van de proeven zónder glazuur.
    Tijdens de eerste stook (met de pigmenten van Willems) zat er geen ander materiaal in de oven, buiten dan een schaal met ingekleurd porselein. Ook deze proeven waren half mét en half zónder glazuur.
    Ik blijf het vreemd vinden. Maar wellicht dat Ferro zelf er een lichtje over kan doen schijnen.
    Ik zal eens wat porselein inkleuren met Ferrorosé, -violet en -pink en meebakken. Maar het zal nog wel even duren voor ik weer een stook van 1240 graden heb. Misschien dat een kennis dat voor mij kan doen, maar dat is dan weer wel een andere oven (zucht).
    beantwoord
  • Ik denk dat de pigmenten die Willems verkoopt, van Johnson-Matthey komen. Samen met Ferro zijn dit de beste merken.
    beantwoord
  • Volgens de firma Willems zelf komen ze van Scarva, maar die heeft ze dan misschien weer van Johnson-Matthey.
    Ik heb één porseleinproefje met Violet van Terra en één met Keramikosviolet; en een 4048-proefje met Violet van Keramikos bij een ovenhouder afgegeven, rauw en wel. Het heeft lekker liggen 'bakken' op de verwarming, dus ze waren redelijk droog.
    De oven wordt morgen of overmorgen gestookt op 1260.
    Dan weet ik hopelijk of het probleem aan de klei ligt of aan het pigment.
    beantwoord
  • Het is dus toch de klei 4048 die het Violet in huidskleur doet veranderen. De plaatjes porselein hebben wel kleur, zowel met het pigment van Keramikos als met dat van Terra.
    Helaas is de kleur niet zo fel als ik gehoopt had.
    Sinds heel kort heb ik het boek van Netty Janssens en daarin staat een kommetje dat hoog is gebakken met een felle kleur violet. Hoe kan dat dan ? Ik ga er toch maar niet van uit dat hier gefotoshopt is.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.