ALGEMEEN > Glazuur - problemen > raku glazuur druppels en gaatjes in glazuur

Ik ben me aan het voorbereiden om naked raku te gaan stoken.
Heb de objecten mooi glad en de procedure gevolgd van het rakuvaria 2.
1e laag is prima gegaan. Glazuur laag gegoten.
Wat te doen met de druppels die het glazuur heeft gevormd aan de hals van de vaas.
Kan ik die gewoon voorzichtig wegkrabben?
En ook heb ik 'gaatjes' in het glazuur.
Kan ik ook deze dicht wrijven?
Marjan

9 antwoorden

  • De druppels aan de hals een beetje wegvijlen, of gladder schuren. Gaatjes in het glazuur dicht maken.
    Het werkstuk moet geheel bedekt zijn met glazuur.
    In feite is het zo, dat het glazuur een mantel vormt om het werkstuk, en gaat craqueleren.
    Je volgt het zelfde principe als bij gewoon raku.
    Dus uit de hete oven even de werkstukken in de buitenlucht laten craqueleren en vervolgens dit alles in de zaagselton plaatsen om roetvorming en zwartblakeren in de craquele te verkrijgen.
    Na afkoeling in de zaagselton haal je de werkstukken er uit, en als het goed is moet de "glazuur-mantel" loslaten, dit gaat niet ineens, je zultvoorzichtig moeten "pellen" totdat alles er als schilfers af is gehaald. Het glazuur kan hier en daar wat steviger vastzitten, voorzichtig met een klein mesje proberen, niet te hard in het oppervlak steken want dan kunnen er krasjes ontstaan.... Geduldig werkje...!
    Als alles goed gelukt is en het glazuur er af is, heb je dus een mooie vaas met een glad oppervlak, met fraaie craquelelijnen als decoratie. Tip: Met bijenwas en doekje de kleur wrijvend nog wat oppimpen wellicht.
    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Beste Jeanine
    Bedankt voor je duidelijke uitleg.
    Toch nog een paar vragen. Je weet het er blijven altijd vragen over als beginner.
    Ik heb de eerste laag keurig aangebracht.
    De glazuur laag over het object gegoten. Daar waae geen glazuur over de eerste laag is gegaan moet ik deze nog bijwerken zodat zoals je schrijft de gehele eerste laag goed bedekt is?
    Of is dit niet noodzakelijk zodat dit niet geglazuurde zwart wordt.
    Ik ben altijd bang bij bijwerken na het mooie gieten het niet meer mooi aansluit.
    Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
    Groetjes Marjan
    beantwoord
  • Hoi Marjan,

    Waar geen glazuur komt, blakert de klei zwart.
    Kan best decoratief zijn, je kunt zelfs het glazuur er overheen te gieten, spontaan, en kijken hoe het uiteindelijk wordt. Dan zul je op de kleihuid zowel craquele-patronen zien als zwarte delen.
    Het bijwerken kan met een penseeltje. (een gewoon waterverfpenseeltje is al goed). Doop dit in de glazuur en laat voorzichtig een klein druppeltje op het werkstuk vallen, in het gaatje/putje waar geen glazuur zit. Drogen.
    Al oogt het dan wat slordiger dan een glad, gedompeld oppervlak, dat maakt bij het eindresultaat niet uit.

    Kortgezegd: waar glazuur opgebracht is, blakert het niet zwart. En alle onbedekte delen, worden zwart.
    Probeer het maar eens uit, maak een serie leuke bolle vaasjes, goed polijsten en op diverse wijze de glazuurlaag opbrengen. Dompelen, gieten, ringeloor...

    Tip: je kunt zelfs op de ongebakken kleihuid eerst een laag gekleurde engobe aanbrengen en dan polijsten. Dan heb je uiteindelijk een gekleurd werkstuk wat onder de glazuurlaag tevoorschijn komt.

    Zelf schrijf ik bij het proeven doen, altijd nauwkeurig op in een schrift wat ik gedaan heb zodat je dit later weer terug kunt vinden. Zelfs de stookcurve van de rakuoven noteer ik.
    En da's het leuke van keramiek, je bent ook een beetje "wetenschappelijk" bezig, op bescheiden schaal. (En dat is een leuke beeldspraak die laatste;)
    Groetjes,
    Jeanine

    beantwoord
  • Hallo Jeanine
    Bedankt voor alle tips. Ik ga ze navolgen. Ik hou wel van een beetje experimenten.
    Zaterdag as is het zo ver. Ik zet wel een foto van het resultaat.
    Erg bedankt
    Marjan
    beantwoord
  • Heel veel succes dan Marjan;) het schijnt mooi weer te worden wat het plezier van rakustoken versterkt.
    En een foto zien we graag;)
    beantwoord
  • Beste allen en Jeanine,
    Afgelopen zaterdag tussen de buien door toch nog Raku gestookt. Het resultaat zien jullie op de foto.
    Ik in verwondering wat er gebeurd nadat je heet object uit de oven haalt. Naked Raku is bijna nog spannender dan 'gewone' Raku.
    Het is geen resultaat van een prof maar ik ben super tevreden.
    Marjan
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Prachtig! Ging het glazuur en gemakkelijk vanaf?
    beantwoord
  • Ja Jeanine het was prachtig om te zien.
    Het was net een schilletje van een stukje fruit wat los laat.
    In mei ga ik met een professionele raku stoker ook naked raku bakken. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
    Ik ben van plan in de toekomst met kleuren te gaan werken. Spannend hoor!
    Groetjes Marjan
    beantwoord
  • Leuk Marjan;)
    Ja grappig van dat schilletje, het is een mooie techniek.

    Zonnige groet,
    Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.