ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > barsten op 1220 graden

ik zit met een probleem
ik giet schotels met gietklei laat ze ongeveer drie weken drogen zet ze dan in de oven op 1000 graden daarna glazuur ik ze en zet ze terug in de oven op 1220 graden telkens als ik de oven na afkoeling open doe zijn de schotels gebarsten zelf na een paar dagen durven ze nog barsten de vraag is hoe kan ik dit vermijden of hoe kan dit gebeuren groetjes marie-anne

8 antwoorden

  • Probeer eens een andere gietklei. Indien dit ook hetzelfde probleem geeft zit de oorzaak misschien in het stookproces.
    Kies een gietklei met > % Al²O³ en een < % SiO².
    beantwoord
  • lucien bedankt voor het antwoord
    ik gebruik telekns witgert gietkelei g11
    op lagere temperatuuren geen probleem

    nu dacht ik zou het kunnen zijn omdat ik twee verschilende glazuuren gebruiken de binnenkant glazuur ik met terra collor gluth hellrot 1200 tot 1250 graden en de buitenkant met zwart glazuur die ik zelf aan maak met een transparant glazuur en daar voeg ik zwart pigment bij deze kan van 1200 tot 1280 graden of is het mischien omdat mijn steuntjes te hoog zijn en daarom de de schotel iets wat te erg vervormd
    beantwoord
  • Als de schotels bij de biscuitstook al zijn gaan scheuren heb je te snel voorbij 573 graden gestookt, de zg kwartssprong. Waarschijnlijk is dat niet het geval.
    De andere reden waarom vooral platte objecten, zoals borden of tegels, gaan scheuren is dat het glazuur niet past op deze klei. Als je van standaard glazuur gebruik maakt, kan het zijn dat dat niet geschikt is voor op gietklei. Deze zijn (speciaal voor de amateur) vaak afgestemd op chamotteklei. Het wordt hoog tijd dat er in de handel glazuren komen die speciaal geschikt zijn voor op de geleverde gietklei. Jij bent niet de enige met dit probleem.
    Je geeft aan dat de schotels soms pas na een paar dagen barsten. Dat lijkt er op te duiden dat het glazuur niet past. Je kunt daarvoor de klei aanpassen, of een andere gietklei nemen. Hoogstwaarschijnlijk zal dat weinig verbetering geven. Maar een gemakkelijker optie is om het glazuur aan te passen door er hoog-alkalische fritte aan toe te voegen. Die zorgt er dan voor dat het glazuur bij afkoelen iets meer gaat krimpen dan de scherf. Bij teveel toevoeging van dergelijke fritte zal het glazuur gaan craqueleren. Ik zou een binaire mengserie in 10 stappen maken tussen het glazuur puur en het glazuur met bijvoorbeeld 15% fritte toevoeging.
    Veel succes ermee.
    beantwoord
  • Marie-anne, g11 staat niet in het pdf bestand van Witgert. Ben je zeker van het nummer of zie ik erover.
    De nrs. beginnen met 100,101,102,200,2001 enz.
    beantwoord
  • michel bedankt voor het antwoord diz zou eventueel wel kunnen ja

    lucien ik zal is proberen een foto te trekken en hier te plaatse als het lukt
    beantwoord
  • hier een foto van het etiket
    Bijlagen:
    beantwoord
  • O.K. De enige verklaring is dat men van de plastische masse ook een gietvariant gemaakt heeft. Indien dit zo is kan men spreken van een ' magere klei '. Hier het pdf bestand:

    www.witgert.de/download/Technische-Daten.pdf

    Ik denk dat in de reeks ' Giessmassen ' de nrs. 001 en 101 beter geschikt zijn. Vergelijk het aandeel Al²O³ en SiO² en het brandbereik met wateropname. Ik kan je ook nog wel vertellen waarom dit zo is, maar je kan ook bij Witgert om advies vragen. Wie deze nrs. in huis heeft of ze wil bestellen bij Witgert zal eerder een probleem zijn.
    beantwoord
  • ok bedankt voor de info zal is kijken
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.