ALGEMEEN > Klei - algemeen > kleur van natte klei

wil graag een werkstuk in de kleur van natte klei...hoe vind ik die kleur? bestaat er een kant en klare engobe die erop lijkt?

8 antwoorden

  • Welke kleur/ welke natte klei?
    Ik heb een klei die op 1230 graden okergeel stookt, vergelijkbaar met ongebakken geel-roodbakkende klei.
    beantwoord
  • Welke klei is dat, Michel?
    En hoe gedragen glazuren zich hierop?
    beantwoord
  • Michel, gewone chamotteklei die na biscuit gebroken wit is..nat heeft ie een grijs/groen/bruine kleur..
    dank je,,
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Het betreft een klei met een hoog calcium gehalte en een weinig ijzer. Deze heb ik ooit zelf samengesteld, maar Carl Jaeger verkoopt een vergelijkbare klei onder nr 16M. De glazuren gedragen zich er normaal op.
    Je kunt ook witte klei, bv K.123 bijmengen met een geel-oker bodystain.
    Met groet, Michel Kuipers
    beantwoord
  • Michel,
    Dank voor je antwoord.
    Voor kleine hoeveelheden voldoet je tip, maar het is wel jammer dat er blijkbaar in Nederland geen lederkleurig bakkende draaiklei voor de midden- en hogere temperaturen te koop is.
    Spaanse grès voldoet in principe wel maar geeft nogal wat glazuurproblemen, zoals eerder in dit forum naar voren is gekomen.
    beantwoord
  • Witgert nr.26 ( Willems bvba Wommelgem BE )
    beantwoord
  • Dank je, Lucien

    Maar de kleur van deze klei vind ik nogal heftig, niet erg natuurlijk.
    Is het mogelijk deze te "versnijden", verdunnen door wit bij te mengen?
    Blijft natuurlijk de wens een écht lederkleurige klei te vinden.
    Ben eerder wel eens Belgische en Franse kleiën tegen gekomen met die bakkleur, maar of die op een bereikbare plaats in de handel zijn..?
    beantwoord
  • Frans, vanaf 1080°C is deze wel degelijk zeemlederkleurig.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.