ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Gecalcineerde of gebrande kaolin

Kan iemand mij vertellen waar ik gecalcineerde of gebrande kaolin kan verkrijgen?
gevraagd

8 antwoorden

  • Dat hoef je helemaal niet te kopen of te krijgen. Stook de kaolien in een bakje mee met de biscuitstook en je krijgt het vanzelf. Zo simpel is dat. "Calcineren" is een duur woord voor "stoken". Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • .....en als je geen zin hebt om het zelf te stoken, zoek dan naar 'molochiet' dat is de benaming voor gecalcineerde kaolien.
    beantwoord
  • Dag,
    Mag ik weten wat je hiermee doet, het gebruik?
    Wat zijn o.a. de mogelijkheden met kaolien? Ik gebruik het voor inkleuren van klei vlg. het boek van Netty Janssens.
    Wellicht is het gebruik ruimer.
    Zou ik graag weten!
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Biscuitreparatie pasta.
    beantwoord
  • Dank voor jullie antwoorden.

    Truus, ik wil het gaan gebruiken voor een velours achtige sinterbengobe. Recept elders in klei door Lucien Tinck.
    beantwoord
  • Jeltje, gecalcineerde kaolien is niet hetzelfde als ' Molochiet '(mulliet).
    beantwoord
  • Lucien, dan lieg ik in commissie, want volgens de catalogus van Keramikos is dat hetzelfde.
    beantwoord
  • Gecalcineerd Kaolien :Verlies van moleculair gebonden water.

    Clean kaolins are calcined by firing the powder in a rotary calcining kiln to a temperature high enough to effect loss of crystal water (and accompanying mineral change). Calcined kaolin normally converts to mullite during this process.


    Molochiet gaat hoger met deze bedoeling:

    Molochite is made by firing raw low-iron kaolin to very high temperatures to bring about maximum conversion of the clay crystal to crystalline mullite (usually 95%+). The latter has high mechanical stability and resistance to thermal shock.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.