ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Luster verdwijnt

Op mijn porseleinen objecten gebruik ik luster op transparant (glans en mat) glazuur. Echter lijkt het dat de luster er snel vanaf slijt. Heeft iemand enig idee of ik iets verkeerds doe?
Of hoe ik dit kan voorkomen?
Ik maak gebruik van zowel koper, goud als platina luster.
gevraagd

5 antwoorden

  • Dit is een bekend verschijnsel bij lusterglazuren. Deze zijn relatief laag gestookt en de laagdikte is minimaal. Keramiek met lusterglazuren liever niet in de vaatwasser stoppen omdat de agressieve wasmiddelen de lusterlaag erg snel aantasten.
    beantwoord
  • Kan ook doordat je iets te laag gestookt hebt en er onvoldoende verankering ontstaat.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties! Ik ga het nogmaals proberen. Zou het schelen als ik meerdere lagen opbreng? Wat betreft de stooktemperatuur houd ik de temp aan wat geadviseerd wordt, 750 celsius graden.
    beantwoord
  • 750°C is een richtlijn, maar niet zaligmakend. Het is de glazuur waar de luster is op aangebracht wat ook meetelt. Is het een ' taaie ' glazuur of niet. De luster moet door het verweken van het glazuur voldoende kunnen ' inzakken/hechten '. Lusters zitten tussen 750 en 800°C naar gelang de stooksnelheid en het type glazuur.
    beantwoord
  • Ik ben nu hoger aan het stoken, ben benieuwd of het verschil maakt. Bedankt voor het advies!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.