ALGEMEEN > Stoken > Bollen stoken zonder vastplakken

Op het forum zijn de vragen gesloten omtrent de mijne.
Is er een manier om de bol welke een kleine uitsparing heeft van glazuur deze zo te plaatsen in de oven dat de bol niet vastplakt.
Op triangels is het moeilijk plaatsen en een buisje is soms net te wijd in omvang en dan raakt het randje nog net het glazuur.
Er moet toch een manier zijn om dit eenvoudiger te doen.
Mijn bollen variëren in grootte van tennisbal tot voetbal.
Ik hoor het graag, zo op de ovenplaat met zand, misschien?
groet, truus w.
gevraagd

22 antwoorden

  • Misschien kun je een kleine donut / ring maken waarin de bol valt.
    beantwoord
  • Lala,
    Dat lijkt me geen oplossing, is toch hetzelfde systeem als een pijpje?
    Misschien heeft iemand met veel ervaring in bollen maken een oplossing?
    @Lala, dank voor je reactie hoor.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Je zou wel een donut kunnen maken en daar drie spijkers van roestvrijstaal inprikken die licht naar binnen wijzen en daar de bol op zetten. Roestvrijstaal kan een hoge temperatuur hebben. Geen gewone spijkers, die verbuigen of smelten waarschijnlijk. Wel even eerst testen!
    beantwoord
  • De donut met spijkers eerst biscuit stoken en daarna is deze bruikbaar als staander voor de bol?
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Ja, ik zou het zo doen. En dan weet je ook of je goede spijkers heb gebruikt, als ze niet gaan buigen.
    beantwoord
  • Een donut is niet hetzelfde als een pijpje. Een pijpje heeft een rechte wand, een donut heeft een ronde wand. Deze donut hoeft niet zo groot qua oppervlakte te zijn om dit te laten werken, als de wanden maar niet te dik zijn ten opzichte van het midden gat. Spijkers zijn niet nodig want een bol vorm balanceert op een donut vorm.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beide dank voor jullie meedenken.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Dat is altijd lastig. Daarvoor gebruik ik de kleinste stalen triangels die er in de handel is.
    Of die op de foto.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Graag gedaan. Laat je nog weten hoe je het gaat doen of gedaan heb?
    beantwoord
  • Marcel, Ik heb de bollen deels geplaatst op triangels en heb een pijpje gebruikt. Het was wel spannend of het bleef staan.
    Jouw voorstel voor een donut met spijkers ga ik nog maken. Lijkt stevig!
    In middels prijken de bollen in de tuin.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooi werk. Goed dat het geslaagd is!
    beantwoord
  • Truus, even aan nagekomen vraagje aan jou: op welke temperatuur doe je de glazuurstook ?
    Worden de onderkanten niet plat bij stoken op bijvoorbeeld 1240 graden ?
    beantwoord
  • Hallo Jozefien,
    De glazuurstook is bij mij altijd 1050°.
    Mijn glazuur geeft bij 1050°goed resultaat. En passend op de klei die ik gebruik; Creaton 474-wit, volume 40%/ 0-1,0 mm chamotte.
    Stookbereik:1000-1260°
    Ik heb geen ervaring met 1240°(steengoed).
    Naar mijn mening heeft een hogere stook geen invloed op vervlakken van de onderkant.
    Is de bol mooi rond gevormd en biscuit gestookt, dan vervormd deze niet.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Wat doen jullie allemaal moeilijk: waarom de bol niet een ietsje plat maken tijdens het maken. Daarna bij de glazuurbrand er een rondje in de door jou gewenste diameter onder zetten, die natuurlijk ook een ovenplaatbeschermmiddel heeft gekregen, zodat vastbakken aan de ovenplaat niet zal plaatsvinden.
    Probleem opgelost!
    beantwoord
  • Dat kan ook prima, lijkt me, maar dan nog heb je bij hogere temperatuur toch het risico dat de onderkant over de standring heenzakt ?
    beantwoord
  • Ginie, hier is een misverstand, ik heb geprobeerd een antwoord te geven op de vraag van Jozefien, en moeilijk doen is niet aan de orde, maar soms heeft iemand minder ervaring in bollen maken en rijzen er vragen, zoals bij Jozefien.
    En elke aanwijzing helpt, nietwaar?
    Laten we wel wezen; bollen maken vraagt een precisie.(mooie ronde), maar is leuk werk.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Als antwoord voor Jozefien: als ik zie dat er te dik geglazuurd is, zet ik er twee ringen onder. De kans dat het dan gaat vastzitten is dan niet erg. Ik mep ze er met de hamer zo af. Die zelfgemaakte rondjes kosten toch haast niets...
    Het vastzittende glazuur aan de bol slijp ik er dan af, zodat niemand zijn vingers openhaald aan de scherpe kanten.
    En ik bak overigens altijd de glazuurstook op 1200 graden.
    De cursisten van mij maken heeeeel veel rondjes, t.b.v. die totems, of zoals ze hier zeggen in Duitsland "Stehlen".
    En Truus jij ook bedankt voor je reactie, wou het jullie ook makkelijk maken, per slot van rekening wil iedereen mooie bollen! En als het gaat vastzitten aan de ovenplaat ben je ook niet blij.
    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Truus,
    Evenals Els, zou ik ook kiezen voor de trangels... Dan heb je een erg klein oppervlakje wat de bol raakt en kun je de gele bol mooi glazuren.
    Wel even een triangel kiezen waar de bol op blijft staan uiteraard...;)

    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Bedankt Jeanine, ik ga ook voor triangels, bij de bollen op de foto`s ;(24-04) heb ik zowel voor een kleine bol een triangel en voor een grotere bol een buisje gebruikt. Maar de triangels welke Els aangaf lijken me de moeite waard voor aanschaf.
    Ik heb nu een bol in wording van 25 cm ø ,dat wordt nog even puzzelen aangaande de grootte van de triangel.
    Een donut maken zoals Marcel aangaf wil ik ook nog uitproberen. Ik vind het wel iets hebben wanneer de bol van alle kanten klopt wat afwerking betreft en
    er geen lelijke ruwe plekken aan de onderkant zijn. Iedereen succes met de bollen, het is nu tijd om deze in de grond te zetten.
    (Grapje; boven de grond; Tuin).
    hartelijke groet, truus w.
    beantwoord
  • Dag Els,
    Zou je mij het adres kunnen geven waar je de triangels die jij gebruikt kunt aanschaffen. Bij Keramikos en creavisie hebben ze deze uitvoering nl niet. Dank voor de moeite. groet, truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus, die kun je hier kopen :

    winkel.bonapartekeramiek.nl/.../

    Groetjes
    Els
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt.
    gr,truus
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.