ALGEMEEN > Klei - algemeen > Herstellen van kromgetrokken klei

Ik heb een grote ovale pot met deksel gemaakt. Precies passend en langzaam laten drogen onder plastic. Nu is toch het deksel aan de zijkanten behoorlijk krom getrokken. Het werkstuk is droog maar niet gebakken. Kan ik nog iets herstellen door het weer nat te maken? Zo niet hoe kan ik dan voorkomen dat het weer gebeurt als ik een nieuw deksel maak? Ik heb gewerkt met 0,5 chamotte.
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Dag Dianne,
    Prachtige pot. Mooie vorm.
    Je kunt proberen door een natte doek de deksel iets flexibel te maken, maar ik ben bang dat de vorm niet echt goed gaat passen en misschien gaat scheuren!
    Heb je tijdens het drogen een dun laagje plastic tussen pot en deksel gedaan of plastic over de hele pot? Een deksel komt reuze secuur.
    Ik doe eerst een dag dunne folie tussen deksel en pot, zodat beide mooi aansluiten en over het geheel een plastic zak met schoorsteen.Daarna geen folie meer,maar tussen de twee raakvlakken strooi ik kleipoeder, kaolien kan ook. De delen plakken dan niet vast, en je kunt steeds een beetje de deksel in de vorm(pot) tikken, zodat deze mooi blijft aansluiten. Later wrijf je de kleipoeder gemakkelijk af. En deksel en pot passen perfect.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt, altijd jammer wanneer een deksel niet past, heb ik ook eens gehad, het potje is dan toch niet `af` en minder fraai. groet, truus w.
    beantwoord
  • Vooral geen natte doek er op leggen omdat dit te snel te veel water toevoegt aan de droge klei; evt wel een lichtelijk vochtige doek.
    Ik zou de deksel opnieuw maken. Als je de droogkrimp van deze klei kent kun je de rand van de ondervorm aftekenen en deze tekening het vereiste percentage uitvergroten. De droogkrimp is eenvoudig te vinden door van de klei een plat tegeltje te maken en daat exact 10 cm op af te tekenen. Als het tegeltje droog is kun je meten hoeveel procent deze is gekrompen.
    Ter voorkoming van dit soort kromtrekproblemen moet je er vooral voor zorgen dan de pot inclusief deksel niet al te snel droogt, liefst in een koele ruimte. Het afdekken met alleen plastic is niet aan te raden omdat dit door de condensvorming plaatselijk extra vocht veroorzaakt met alsgevolg ongelijkmatige krimp. Doe tussen het plastic en de pot in ieder geval een of meerdere lagen katoen. Dat zorgt voor een gelijkmatige verspreiding van het vocht binnen het plastic omhulsel.
    Tussen de deksel en de pot kun je beter of een lapje katoen of papier doen om dezelfde reden. Het lijkt hiet wel een schriftelijke cursus.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dianne, folie veroorzaakt condensatie en kan een onregelmatig drogen veroorzaken. Het is beter de werkstukken af te dekken met papier. Dit neemt het water op en laat het langzaam verdampen en sluit de tocht af. Op het ogenblik dat het deksel verplaatsbaar is, zet je dit op de pot waarbij je een dun laagje op de rand aanbrengt om verkleven tegen te gaan. Dit herhalen tijdens de stook om ook dan verkleven tegen te gaan. Nadien kan je de kaolien er gewoon afborstelen.
    beantwoord
  • Dankjewel Truus voor je tips. Ik heb er geen plastic tussen gedaan, wel steeds aangetikt als het iets dreigde te vervormen. Dat ging goed tot het laatste deel van het drogen. Misschien de zak er te snel afgehaald. Ik ga proberen met natte doeken nog iets te bereiken en anders wordt het een nieuw deksel met gebruik van jou tips...

    Michel en Lucien...ik had jullie reactie nog niet gelezen. Bedankt voor de schriftelijke cursus...ik ben er blij mee!!! Ik ga een nieuw deksel maken en aan de slag met de tips...dankjewel
    beantwoord
  • Hoi Dianne,ik maak deze woonwagentjes,het dakje ligt er los op zodat er een waxinelichtje ingezet kan worden
    Ik had ook last van vervormen,waarna ik het nu zo doe.
    van schoonmaakdoekje knip ik reepjes en doe het met een elastiekje eromheen het mag niet te strak,het moet maar net aandrukken.dat kan je regelelen door meer elastiekjes aan elkaar te knopen.Binnenin zet ik een stukje piepschuim enkele milimeters smaller ,(rekening houden met krimp) zodat tijdens het drogen de wandjes niet vervormen.
    Ik laat het geheel rustig drogen onder plastic.
    Op deze manier lukken mijn dakjes altijd.Het dakje gaat rechtstreeks op het wagentje ,het plakt nooit aan elkaar vast.



    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dankjewel Hannie voor je uitleg. Ik zie het nu pas. Na het deksel weer iets vochtig te hebben gemaakt en opnieuw gevormd, ligt het weer te drogen met wat gewicht erop aan de zijkanten. Gaat goed maar is nog niet droog. Ben benieuwd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.