ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > temperatuur glazuur verlagen

ik heb in augustus 2013 een vraag gesteld over de glazuurveredelaar van Botz,hoe die evt. zou zijn samengesteld. Ik heb geen antwoord gekregen, alleen een vervelende opmerking van Eric Cuijpers over oude koeien.Jammer; de vraag is er nog steeds en ik durfde geen nieuwe meer te stellen. graag zou ik ook willen weten, hoe de temperatuur van een glazuur te verlagen. alvast dank Tiny

4 antwoorden

  • Hoi Tiny
    Jammer van je ervaring. Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt. Je moet maar zo denken het zegt iets over de ander.
    Blijf gewoon je vragen stellen!
    Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden maar wou dit kwijt aan je.
    beantwoord
  • Hai Tiny,
    Vervelende figuren heb je overal. je moet je daar maar niets van aantrekken.
    Wat het verlagen van de stooktemperatuur van een glazuur betreft, is het belangrijk aan tegeven over welk temperatuursgebied het gaat (laag gestookt aardewerk, hoog gestookt aardewerk of porselein.
    De gladbrand temperatuur van aardewerk glazuur kun je eenvoudig verlagen door toevoeging van bv. calcium-boraat fritte, of een loodhoudende fritte. Waarschijnlijk gaat het bij jou om een aardewerkglazuur. Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Tiny, glazuur verlagen kan je op verschillende manieren doen. Toevoegen van lood-bi-slicaat, lithiumoxide/carbonaat of een zeer laag smeltende fritte. De keuze hangt af van hoe het glazuur is samengesteld wat een onbekende is. Hoeveelheid en keuze kan je enkel door testjes te doen met voorgenoemde base-vormende oxides.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips Michel en Lucien!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.