ALGEMEEN > Ovens > Advies over oven pyrometer

Wie kan mij advies geven over mijn oude oven. Van de man waar ik de oven van heb overgenomen kreeg ik een gekopieerde gebruiksaanwijzing van een KVK/50 SVK/50 A-E. Er zit geen plaatje op met gegevens. Op het regelapparaat zit wel een Ve-Ka sticker. Er zitten maar twee knoppen op; de temperatuurbegrenzer en de energieregelaar. Tijdens een laatste stook op maximum vermogen van 1200 graden C. is de glazuur niet gesmolten en de oxides niet ingebrand. Ik heb de oven 2 uur op 1200 graden laten staan. Moet de oven langer op 1200 graden blijven staan?
Bij het uitzetten van de oven na de stook op 1200 graden, draaide ik de temperatuurbegrenzer terug en deze gaf een klik tussen de 900 en 800 graden. Betekent dit dat de oven pas tot 900 graden was gekomen? Kan het zijn dat de pyrometer stuk is? Ik zou daar eventueel een nieuwe, losse, voor kunnen kopen waar ik dan ook direct de temperatuur op af kan lezen, maar hoe kan ik beoordelen of de oven nog goed genoeg is, het nog waard is, om hem aan te passen? Volgens mij ziet hij, afgezien van wat roest, er nog goed uit, de spiralen zijn ogenschijnlijk nog heel.
Mijn excuses voor de stroom van vragen. Ik hoop dat er iemand is die mij weer even op gang kan helpen. Ik stuur wat foto´s mee ter verduidelijking. Alvast bedankt! Groeten, Angela van Steijn
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Ik ken de oven niet maar hij zal zeker niet in 2 uur naar 1200 gr gaan! Als de thermostaat bij terugdraaien een klik geeft tussen 800-900 gr betekent het dat de temperatuur in de oven op dat moment tussen 800-900 gr is en de oorspronkelijk ingestelde temperatuur van 1200gr nog niet heeft bereikt. Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Bij mij duurt het ca. 4 uur voordat 1200 gr is bereikt.
    beantwoord
  • Ine bedankt voor je reactie. Nog even voor de duidelijkheid ik ga in ± 10 uur van 0 naar 1200 graden: ik draai de temperatuurmeter bij aanvang naar 1200 graden en energieregelaar ieder uur een stapje hoger. Dat zijn 10 stappen. Als ik bij Full/100% ben laat ik hem dus 2 uur op deze temperatuur staan.
    Ik kan dus nog proberen om hem langer op 1200 te laten staan?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.