ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Zachte bruine spikkels

Ik wil een ouderwets aardewerk glazuur namaken dat lichtgeel met zachte bruine spikkels is - zie foto. Die gelige kleur is niet moeilijk te maken, maar heeft iemand ook suggesties hoe ik die spikkels/vlekjes erin krijg? Ik heb grove mangaanoxide geprobeerd maar dat geeft scherpe, zwart-achtige spikkels, en zoals je op de foto kunt zien moeten het heel kleine bruine wolkjes zijn. Het stukje tegel dat je op de foto kunt zien is 9x4cm. Alvast bedankt!
Bijlagen:

18 antwoorden

  • probeer rutiel
    beantwoord
  • ik zou naast rutiel ook eens ilmeniet en ilmeniet grof proberen, met rutiel wordt de glazuur iets gelig (met een bijna onzichtbare spikkel) met ilmeniet/grof kun je een spikkel toevoegen maar geeft wel bruine vlekken in een transparant glans glazuur. toevallig pas zelf verschillende proeven voor steengoed gemaakt, je zou ook 1% ilmeniet grof aan de klei kunnen toevoegen (mits vloeibaar) > geeft de klei een klein spikkeleffect < en daaroverheen een transparant glans glazuur met 1% rutiel eraan toegevoegd. succes!
    beantwoord
  • Pyrietpoeder aan toevoegen.
    beantwoord
  • Ik heb nog rutiel, ga meteen ilmeniet en pyrietpoeder bestellen en uitproberen.
    Hartelijk dank voor jullie advies!
    beantwoord
  • Hallo Maria,
    Ik heb een aardewerk mat glazuur waarbij een dergelijke spikkeling optreedt met een toevoeging van ijzeroxide. Ik kan uit de foto niet opmaken of het om een mat of een glanzend glazuur gaat. Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, het gaat om een glanzend glazuur, maar niet glazig of hoogglanzend. Het is sterk gecraqueleerd en Amerikaans waaruit ik opmaak dat het waarschijnlijk een basisch glazuur was.
    Misschien zou ik jouw mat glazuur als beginpunt kunnen gebruiken en kijken of ik het kan aanpassen om het meer glanzend te maken?
    Ik heb rutiel, ilmeniet, mangaan (grof en fijn) en pyriet geprobeerd en pyriet werkt het beste maar het blijven scherpe spikkels, geen zachte vlekjes (misschien moet ik hoger stoken). Ik ben dus dankbaar voor alle verdere suggesties of advies!
    beantwoord
  • Pyriet werkt zeker het best, maar het uitwaaieren/zachte vlekjes hangt van het gebruikte glazuur af, de baktemperatuur en de korrelgrootte. Het best werkt een lood-alkali glazuur met weinig Al²O³ en geen B²O³, op 1060 - 1080 °C . De hoeveelheid pyriet moet je uitproberen ivm teveel of te weinig spikkels.
    beantwoord
  • Lucien, ik had al een lood-alkali glazuur gebruikt maar ga het opnieuw maken met minder Al2O3, en wat hoger stoken. Hartelijk dank voor de tips, en ik laat weten hoe het verhaal afloopt.
    beantwoord
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het effect van pyriet aan een mat en glans glazuur! Geeft het ook een spikkel? Ik heb pas verschillende stalen gemaakt met een toevoeging van ilmeniet/grof en rutiel aan glans en mat-glazuren en daar zaten verrassende effecten bij.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bart, daar zitten heel mooie effecten bij.

    Ik zal ook een foto plaatsen van het resultaat van mijn volgende experiment met pyriet, als dat goed lukt. Het was trouwens niet gemakkelijk om aan gemalen pyriet te komen, maar ik heb op Ebay iets gekocht wat "pyrite dust" heette en dat door #100 gezeefd.
    beantwoord
  • Deze vraag en de antwoorden er op, alsmede de testen van Bart zou leuk zijn om in een artikel in het blad verder over uit te wijden.
    beantwoord
  • Beste Lucien, waar kan ik 'pyrietpoeder' kopen? Colpaer en Willems hebben het niet in hun catalogus...
    beantwoord
  • Jan, door te weinig vraag zal dit nog moeilijk te vinden zijn bij de leveranciers kleibenodigdheden. Pyrietzand wordt gebruikt in de sector zandstralen. Neem contact op bij zo'n bedrijf en men zal je zeker verder helpen.
    beantwoord
  • Probeer het eens met een toevoeging van ilmeniet. Dat is een erts waar ijzer in zit opgesloten.
    beantwoord
  • Pyriet werkte heel goed. Ik heb het op ebay gekocht. Het gaf een goudbruine kleur die op zich mooi was maar ik moest warmbruine vlekjes maken. Uiteindelijk heb ik heel grove mangaanoxide gekocht en die zelf in de kogelmolen (ook zelfgemaakt, jawel wij zijn de familie DHZ) gemalen. Daar 200 - 270 mesh uit gezeefd, dat gewassen om het overtollige fijne spul te verwijderen, en 0,5% togevoegd aan een wit lood-alkali glazuur. Even geëxperimenteerd met de temperatuur, en toen had ik het door mij gewenste resultaat.
    beantwoord
  • Hey Maria, nu ben ik wel benieuwd naar het resultaat. Fotootje?
    beantwoord
  • Marcel, sorry dat het even geduurd heeft maar wij waren op vakantie. Bijgaand een fotootje van het gespikkelde glazuur op twee helften van een 10cm tegeltje. Dit is een lood-alkali-tin-zirkoon glazuur met toevoeging van wat gele stain en 0.2% MnO2 200-270#.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er goed uit. Dank je voor de foto!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.