ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > merel ei glazuur

Ik heb verschillende poederglazuren getest op steengoed, ca 1245C gebakken. Ik wil graag een merel ei schaal in een glazuur nabootsen en heb een gelijkende matte spikkel glazuur (met eigen toevoeging) gevonden, echter zou ik de kleur (poederglazuur) lichter en misschien iets blauwer willen hebben, kan ik zelf toevoegingen aan de poederglazuur doen om dit effect te verkrijgen en welke? En/of weet iemand misschien hoe (of waar te beginnen) ik een mat celadonkleurig/licht blauwgroen poederglazuur zelf zou kunnen samenstellen om testjes mee te doen? Bij voorbaat dank!
Bijlagen:

12 antwoorden

  • niemand?
    beantwoord
  • Bart, Wellicht is het een idee om met keramische pigmenten in de tinten van het Merelei je werkstuk te beschilderen. Als basis neem je een mintgroene kleur, en wat bruin-en donkerdere tinten voor de spikkels. Neem een zachte penseel, een grof sponsje zou al geschikt kunnen zijn voor de spikkels. Bekijk zo'n ei goed, zodat je ziet hoe het kleurverloop is. Lijkt me een leuke klus ook;)

    Het merk Duncan heeft mooie kant en klare kleuren in flacons waar je meteen mee kunt beginnen. (te koop bij o.a. Keramikos)
    Zo zou ik het (als illustratrice-pottenbakster) doen.
    Naderhand een mooi mat transparantglazuur er overheen en klaar is je mereleikunstwerk;)!

    Hartelijke groet,
    Jeanine

    beantwoord
  • dank voor het meedenken Jeanine! Ik heb echter al een (bestaand) poederglazuur gebruikt waar ik een goed resultaat mee heb bereikt, d.m.v. oxide mineralen heb ik een spikkel kunnen toevoegen.

    Alleen nog de vraag op welke manier ik de kleur van het glazuur zou kunnen beïnvloeden, ik zou het graag lichter en iets blauwer willen maken maar heb geen idee wat ik zou kunnen toevoegen?
    beantwoord
  • Dit is een deel van de stalen!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • kleurstof turkoois en een transparante glazuur glazuur toevoegen.
    uitproberen met verschillende procenten.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans! Ik had er zelf al aan gedacht om eventueel mengwit pigment te gebruiken maar een transparant glazuur zal denkelijk een betere oplossing zijn om de kleur te verlichten! Zou het een optie zijn om ook stalen te maken/testen met een wit mat glazuur?
    En het turkoois toevoegen aan het glazuur: kan ik dan het beste een glazestain gebruiken of kan het ook met pigment of bodystain? Bij voorbaat dank : )
    beantwoord
  • Bart, ik denk dat een dekkend mat glazuur toevoegen een beter idee is. Transparant gaat de kleur intenser maken. Een ei is toch mat tot satijn, is het niet ? Mat glazuur gaat de kleur verbleken. Glazestain, pigment en bodystain zijn andere namen voor éénzelfde product. Wit-mat glazuur is dus wel een goed idee. Nadien kan je alsnog de kleur bijsturen, gezien door toevoeging van een ander glazuur ook de kleur kan beïnvloeden.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, ik ga ze gewoon beiden eens testen, een transparant mat glazuur (ik wil het graag zo mat mogelijk houden) en een mat wit glazuur; en dan zien we wel wat het voor resultaat geeft!
    Zal ik stappen van 5% (95%+5%/90%+10%/85%15%/etc.)
    of 10% (90%+10%/80%+20%/70+30%/etc.) aanhouden voor het toevoegen van de andere glazuur of moet ik het in nog kleinere stappen doen?
    De pigmenten zullen wel met kleine stappen worden toegevoegd van 0,5% tot 1% lijkt me...
    beantwoord
  • Stappen 1O%, 20% en 30% voor de glazuursamenstelling lijkt me best. Transparant glazuur gaat tegenvallen :-) .
    Pigmentstappen lijken me ook logisch. Het blijft een combinatie met uitproberen. Succes ermee.
    beantwoord
  • We gaan het zien, als ik het niet probeer kan ik het ook niet ervaren ; ) Bedankt voor de goede hulp!
    beantwoord
  • Dag Bart,

    Ik ben erg benieuwd of het je is gelukt een merelei glazuur te maken.

    Ik vind de kleuren die je op die foto laat zien ook al erg mooi. Zou je me het recept willen geven?

    Vriendelijke groet,
    Paul

    beantwoord
  • heb je die staal zelf gemengd? of is het een bestaand glazuur?

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.