ALGEMEEN > Stoken > Oven doet er 9 uur over om van 900 tot 1200 graden te komen?

Is dat normaal, of is de oven dat niet meer in orde?
Ik heb de oven om op zaterdag om 21.00 uur aangezet, daarna om 02.45 uur was hij op 900 graden. Pas om 12.45 uur was hij op 1200 graden. Daar heb ik hem een uur op laten staan. klopt het dat het zo lang duurt om van 900 tot 1200 graden te komen?
gevraagd

3 antwoorden

  • Dat is niet normaal. Als de de beoogde eindtemperatuur 1200 graden is zullen de glazuren door het lange aanhouden van de oven, het zeer langzame stoken, er uit zien dat zij te hoog zijn gestookt. Snelheid van stoken en de eindtemperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.
    Als dit de eerste keer is dat je deze oven stookt kan het er aan liggen dat de spiralen versleten zijn. Dan moet de oven nieuwe spiralen krijgen. Maar wat meer waarschijnlijk is: de spiralen van één van de drie fasen (bij krachtstroom) zijn onderbroken. Een spiraal kan doorbranden; minder waarschijnlijk is dat er een slecht contact is in de aansluiting van de spiralen. Als je na deze stook geen kapotte spiraal in de oven ziet, kun je de oven testen door deze zonder lading op full aan te zetten en de oven bij ca 500 graden voorzichtig op een kleine kier openen om te zien of alle spiralen gloeien.
    Een heel verhaal is het geworden. Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Welke besturing gebruikt u, en zitten er simmerstate's (witte knoppen 1 tot Full)op de oven.
    Werkt het relais nog goed, laat het alle fase door, bij kracht, of lichtnet.
    beantwoord
  • De oven is al oud. Het lijkt me dat het dan vooral aan de spiralen ligt. De oven is op netstroom. Ik zal hem testen op de manier zoals je voorstelt. Bedankt voor de tip/je verhaal. Erg fijn om op deze manier advies te kunnen krijgen.
    De besturing bestaat uit een energieregelaar 0 tot Full en een temperatuurregelaar tot 1200 graden.
    Ik was er eerlijk gezegd al een beetje bang voor dat het niet zou gaan. Ik heb even een foto toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat het resultaat is geworden.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.