ALGEMEEN > Ovens > hulp bij het bedienen van een oven

ik woon in brabant en ben een beginneling met keramiek. vind het verschrikkelijk leuk en ben bezig een oventje op de kop te tikken.
het lijkt me alleen zo ingewikkeld. is er misschien iemand in de buurt van oss die mij eens zou willen/kunnen helpen?

26 antwoorden

  • Ik woon niet in de buurt (Engeland!) maar kan misschien toch een klein steentje bijdragen.
    Ik ben ook pas een jaar of drie geleden begonnen met keramiek, en heb toen een kleine oven gekocht. De oven was tweedehands (gereviseerd) maar er zat een nieuwe programmeerbare controller bij. Die is heel eenvoudig te bedienen: je stelt het programma in (in de handleiding stond een aantal voorbeeld programma's), zet hem aan, en de computer doet de rest. Je leert vanzelf hoe jouw oven zich gedraagt, bijvoorbeeld of de temperatuur overal binnen de oven overal hetzelfde is.
    Zou het niet een goed idee zijn om te investeren in een goede oven met computerbesturing, en niet zomaar een oventje op de kop te tikken dat dan wellicht niet eenvoudig te bedienen is.
    Denk ook goed na over wat je met je oven wilt doen. Ga je alleen met aardewerk aan de slag, of wil je ook porselein kunnen bakken? Hoe groot moet hij zijn? Heb je een goede plaats om hem neer te zetten (ventilatie, brandgevaar), en is daar de benodigde electriciteitsvoorziening?
    Een nicht van mij heeft onlangs een oven gekocht bij Westeneng, en die hebben haar heel goed geholpen met de keuze van een geschikte oven en ook geadviseerd wat betreft plaatsing e.d. Ze verkopen ook tweedehands ovens.
    Tenslotte, als je bij de trefwoorden kijkt zul je zien dat er op dit gebied al veel advies gegeven is. Bijv. http://oud.klei.nl/forum/o/6473/Aanschaf%20nieuwe%20oven?nm=t
    Veel plezier gewenst met je nieuwe hobby!
    beantwoord
  • Ik dacht dat Artie ook in Oss zat, maar weet het niet precies.... (blijkbaar nu in Herten? (LB)) Zij verkopen ook (2e hands) ovens en ik denk dat je gewoon eens bij zulke firma's informatie moet inwinnen, zij kunnen je informeren wat het beste voor jou zal werken. Computerbesturing is wel een pre vind ik, je kunt er verschillende programma's in programmeren en je kunt ook zien welke stappen en temperatuur de oven heeft bereikt! In het begin een beetje uitvogelen maar eenmaal aan de gang, heel fijn! Succes! www.kunstzinnig.nl/details.asp?id=183&type=winkels
    beantwoord
  • Hallo Marielle,

    Ik woon ook in het brabantse en heb mijn oven gekocht bij Artie toen nog in Oss.
    Je kan ook gaan kijken bij Silex in Engelen en bij Robbelientje in Swalmen.
    Als je dan weet wat je wil/kan dan misschien een tweede hands kopen.
    Natuurlijk mag je bij mij oven komen kijken en mischien kan ik je dan wat uitleggen

    Laat maar horen

    Groetjes Brigitte

    beantwoord
  • En om het nog gecompliceerder te maken, in Volkel (vlak in de buurt bij je, toch?) zit Toma. Dat is een ovenbouwer die voor een mooie prijs ovens bouwt maar ook soms tweede hands heeft staan. Ikzelf heb een Toma oven en hij bevalt mij zeer goed. Goede service!
    beantwoord
  • dank jullie voor de antwoorden.
    het gaat om het volgende oventje; van keramisch instituut haarlem, economy super model - p
    kiln sitter.
    ik zou graag willen beginnen met dit oventje. als ik in de toekomst grotere dingen ga maken,kan ik altijd overstappen naar iets groters en/of laten bakken bij degene waar ik hopelijk op les kan.
    is dit een fatsoenlijk oventje? voor een beginner?
    is hij makkelijk te bedienen of niet? ik weet niet zo goed hoe te beginnen. zal ook wel een kwstie van proberen zijn.
    en Brigitte, waar woon jij ,als ik zo vrij mag zijn?
    misschien zou wat hulp niet verkeerd zijn. dank voor je aanbod!
    beantwoord
  • Hallo marielle,

    Ik woon in Mill vlakbij Uden (9 km).

    Groetjes Brigitte
    beantwoord
  • Hoi Brigitte. Heb jij een mening over het oventje wat ik zou willen kopen?
    En zou jij evt tegen een onkostenvergoeding ( en een lekkere chocoladebol met koffie☺️) bij mij thuis willen komen voor een demonstratie van de oven? Als ik hem mee naar jou neem,dan kan hij niet aan blijven staan,ivm lange bak tijd. ik hoor het graag van je
    Ik heb wel een gebruiksaanwijzing opgezocht,maar het lijkt me echt ingewikkeld😝
    beantwoord
  • Hallo Mariëlle,
    Ik heb al jaren een Economy Favourite. Prima oven voor klein werk en voor een beginner.
    beantwoord
  • Hallo dory. Is dat een beetje een vergelijkbare oven als die ik wil aanschaffen?
    beantwoord
  • Ja vlgs mij wel. De super is ietsje groter. Ik wil je wel wat technische gegevens van verschillende Economy ovens sturen per mail.
    beantwoord
  • Dat is fijn. Maar hoe geef ik je mijn mail zonder dat het zichtbaar wordt?
    beantwoord
  • Je kunt een rommelaccount maken.
    beantwoord
  • Ik stuur wel een foto als bijlage via deze forum.
    Hoop dat het lukt.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank je wel.
    beantwoord
  • Mijn eerste oven was er ook zo een. Deze ovens zijn niet computergestuurd, maar werken met smeltkegeltjes. Ik vond het een prima oventje om mee te beginnen. Ik heb 15 jaar gestookt met deze oven voor ik er een kocht met computer besturing.

    Hier een gebruiksaanwijzing:

    www.google.nl/url%3A%2F%2Fwww.klei.nl%2Fforum%2Fbestanden%2F1f9d544f-e862-4092-9a00-367f6ca4b070%2FEconomy%2520oven-KilnSitter%2520KI%2520Haarlem.doc&ei=t11YVcv2AaTg7QagqYCoBg&usg=AFQjCNE6GAhGb4Oyf8agPBJWHZaOf5ImkA&bvm=bv.93564037,d.ZGU


    beantwoord
  • Even een andere opgezocht die het als het goed is, wél doet. Daar staan ook de gebruiksaanwijzing bij voor de wat oudere modellen met smeltkegels.

    www.keramikos.nl/.../...eiding_Keramikos_ovens.pdf
    beantwoord
  • Els, werken met smeltkegels ( bv. Kilnsitter systeem ) is verre van ouderwets hoor. Dit systeem is tot nu toe nog niet door een automatische sturing overtroffen.
    beantwoord
  • Misschien ben ik niet zo onderlegd maar heeft de automatische sturing nog niet de kegel overtroffen? Daar zou ik dan nog wel een antwoord op willen. Volgens mij is er veel meer mogelijk met een digitale controler dan met de kegel?
    beantwoord
  • Je kan een oven met iln sitter laten ombouwen zodat je er een regelapparaat op kan aansluiten. Dit heb ik met mijn oventjes bij Keramikos laten doen. Ik vind dat dit veel handiger werkt dan met een kiln sitter.
    Veel succes
    beantwoord
  • Marcel, dit heb ik reeds uitgelegd. Zie trefwoorden. In 't kort: Een automatische sturing werkt met een sonde die de luchttemperatuur meet in de oven. Dit is niet gelijk met de reeds bereikte temperatuur van de te bakken objecten. Indien men snel stookt of met een volle oven zal de luchttemperatuur steeds hoger zijn. Snel stoken of langzaam stoken geeft hierdoor een verschillend resultaat. Zo zal men bij een snelle stook zoals bij Raku, een hogere temperatuur moeten halen met hetzelfde glazuur wat in een conventionele oven gestookt is. Dit heeft te maken met de relatie tijd-temperatuur. Indien dit geen rol speelt heeft pendelen ook geen enkele zin. Pendelen is in weze een tijd aan de temperatuur toevoegen. Nog een factor is de atmosfeer in de oven, wat niet kan gemeten worden met een automatische sturing. Indien er reductie plaats vindt zal het aanwezige Fe²O³ transformeren naar FeO, wat een basevormend oxide is en werkt als smelter. Wat een smeltcone laat zien is wat met de objecten gebeurd. Ongeacht of je met een volle of een halfvolle oven stookt, of je snel of langzaam stookt, het resultaat zal steeds hetzelfde zijn. Dit zal ook niet zo zijn met een automatisch gestookte oven dezelfde temperatuur in te stellen in een andere oven. Gedegen vakliteratuur zal daarom ook steeds de temperatuur aangeven in Segerkegel en niet enkel in temperatuur. Eens na stoken met een kegel, kan men deze gegevens ( tijdcurve, eindtemperatuur en ev. red. of ox.) in een automatische regelaar invoeren als men een serie gelijke stoken moet uitvoeren. Het is dus ook geen goed idee een kilnsitter te verwijderen als die reeds aanwezig is. Men kan hier wel een supplimentaire automaat installeren.
    beantwoord
  • Dit gaat boven mijn petje😆😜 ik vrees dat ik gewoon maat wat moet proberen. Heb 2 gebruiksaanwijzingen gevonden op internet. Ik fabriceer maar een simpel dingetje van klei en dan maar proberen.
    beantwoord
  • Lucien, mij heb je niet horen zeggen dat een kilnsitter systeem ouderwets is ;).

    Mariëlle, dit is een prima oventje hoor, ik heb er jaren mee gewerkt. Wel vond ik het handig dat er in mijn oven ook een automaat zat. (groene knop) Zodat je er niet perse bij hoeft te blijven om hem de eerste stookuren, steeds een stukje op te hoeven draaien. Gewoon gaan proberen, ik weet zeker dat het je lukt als je de gebruisaanwijzing goed volgt.

    Later heb ik deze oven weer doorverkocht aan een bekende, en hij doet het nog steeds als een zonnetje. Ik schat dat hij inmiddels 40 jaar oud is. Er kan niet zoveel aan stuk, alleen de spiralen zijn 20 jaar terug een keer vervangen. Losse onderdeeltjes, zijn makkelijk zelf te vervangen, en zijn gewoon nog te koop bij keramikos. Uiteraard kunnen die ook worden opgestuurd.
    beantwoord
  • Dank je Els. Deze oven is van een school geweest. Hij ziet eruit als nieuw en is niet veel gebruikt. Ik ga er dus vanuit dat hij nog lang mee gaat.ik moet wel van die kegeltjes hebben en er zit ook geen overplaat bij. Ze zou nog kijken wat ze nog kan vinden. Ik vind het wel spannend om de 1e keer te gaan proberen. Hoop dat het lukt.
    beantwoord
  • Els,woon jij ver weg bij mij?
    beantwoord
  • Helaas woon ik in de Zaanstreek, dus dat is niet bepaald om de hoek. Inmiddels heb ik mijn eerste oventje met kilnsitter systeem vervangen voor een grotere oven met computer, dus ik ben een beetje kwijt hoe ik hem instelde, maar dat wijst zich vanzelf. Je mag me gerust mailen als je vragen hebt : elsjeverkuyl@hotmail.com
    beantwoord
  • Is er iemand die mij kan helpen?
    Ik woon op Curacao en heb in NL een heel oude silex oven gekocht(en laten verschepen). 1300 gr 220volt, zit 1 knop op en een lampje. Geen thermostaat!
    Wie heeft hiervoor een handleiding? Ik heb nooit eerder zelf met een oven gewerkt en krijg geen contact met de verkoper.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.