ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > tweede keer glazuren

Ik heb een kan gespoten met glazuur. Daarbij 4 mokken die ik met dezelfde glazuur als de kan eerst aan de binnenkant heb gegoten. Deze droog laten worden en aan de buitenkant gespoten.
Daarna gebakken op 1250 graden en 20 minuten laten pendelen.
De binnenkant van de mokken is geworden zoals bedoelt. De gespoten delen zijn te schraal en heeft niet het resultaat.

Mij is verteld dat het niet mogelijk is mijn kan en de buitenkant van de mokken opnieuw te glazuren. In ieder geval niet te spuiten...

Klopt dat?
En als het wel kan, zijn er dan zaken waar ik rekening mee moet houden?

12 antwoorden

  • Marjan, dit kan je zeker hernemen ! Voeg wel wat kleefmiddel toe ( bv arabische gom ) en spuit eerst een dun filmpje op mokken en laat drogen. Dan pas de volle lading erop. :-)
    Pendelen zou ik bij het erbakken weglaten.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga het zeker proberen. Ik vind het erg moeilijk in te schatten als je spuit wanneer de laag voldoende is.
    Heb jij daar nog een tip voor?

    Marjan
    beantwoord
  • Inderdaad is het soms moeilijk in te schatten, of je gespoten glazuurlaag de juiste dikte heeft. Oftewel, of er voldoende laagjes opzitten. Zeker als het bijvoorbeeld een wit glazuur is welke bijna dezelfde kleur is als de kleihuid, al spuitende. Je ziet dan niet goed het verschil meer waar je gebleven bent met je glazuurlaag.

    Misschien een idee om er een paar druppels oragnische kleurstof (bijv bietensap of limonadesiroop) bij te roeren zodat je uiteindelijk een rose glazuur krijgt waarbij je mooi ziet welke plekken goed bedekt zijn op de klei. Dat rose bakt uiteraard weg.
    Dit is een hulpmiddeltje. Het glazuur heeft daar niet onder te lijden.

    En bij een gedecoreerd werkstuk, waar duidelijk kleuren op te zien zijn, is het het beste om zodanig veel laagjes te spuiten dat de kleuren niet meer doorschijnen.
    beantwoord
  • Bedankt Jeanine,
    Goede tips!

    Wat ik ook nog wel eens doe is met een saté prikker kijken hoe 'dik' de laag is.
    Maar bovenstaande ga ik zeker proberen.
    beantwoord
  • Graag gedaan Marjan;) met de sateprikker kan ook natuurlijk. Op een gegeven moment heeft ieder zo zijn methoden, al doende.
    beantwoord
  • het is ook goed de kan een 20 min in een over van 150°C te verwarmen en dan glazuur op glazuur te spuiten en in te kleuren met bvb bietensap en celluloze behanglijm om te kleven . dan zie je wat je al hebt en het gaat sneller drogen bij het spuiten.
    wel opletten, 150 °C is meer dan handwarm !!!
    beantwoord
  • Nog even een foto van het spontane experiment
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er goed uit, Marjan. Geslaagd experiment!
    beantwoord
  • Bedankt Marcel
    Het was net een kadootje wat ik uit de oven haalde!
    Wat is dit toch een heerlijke hobby. Ik leef waarschijnlijk te kort om alles te ontdekken.
    beantwoord
  • Marjan, ja een heerlijke hobby. Bij het opnieuw glazuren gebruik ik ook wel de volgende truc: het werkstuk bespuiten met goedkope haarlak. Even laten drogen en dan de nieuwe glazuurlaag er op. Die pakt dan beter. Maar het verwarmen tot 150 graden doe ik ook.
    Succes, Tjalda
    beantwoord
  • Wat een schitterend glazuur, Marjan!
    beantwoord
  • Dank jullie wel Talda en Jeanine.
    Groetjes Marjan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.