ALGEMEEN > Tips > Polijsten

Hier en daar staat op het forum ook wel een tip vermeld.
Over polijsten bv. zijn allerhande tips binnengekomen.
Er is vermeld, dat je goed kunt polijsten met een (gepolijst) steentje. Handig om meerdere steentjes te hebben voor de verschillende vormen. Daarna ga ik er, in een heleboel gevallen nog eens bijlangs met een zacht lomertje.
Om het werkstuk extra glad te krijgen gebruik ik huishoudfolie om het werkstuk op te poetsen.
Wat nog niet is vermeld is: een stukje huishoudfolie om een klein sponsje, waarmee je dus een groter oppervlak kunt opwrijven, wat dus véél sneller gaat.
Wel vergt het enige oefening, want het lijkt of de folie een beetje "plakt" aan je werkstuk.....
Misschien kan iemand hier wat mee??

30 antwoorden

  • Tja, waar blijven ze?
    Ik was afgelopen weekend in Warmenhuizen, expositie van Keramisten Noord Holland, ook daar hadden wij het over polijsten.
    Tip:
    Het werk goed laten drogen, daarna insmeren met (olijf)olie en polijsten met een steen oid.
    Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het werd met zeer veel overtuiging verteld. een tip vanuit Engeland, zo vertelde de persoon.

    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Deze laatste tip werkt prima. Ik doe dit al jaren. I.p.v. (olijf)olie gebruik ik de goedkoopste babyolie van het Kruidvat. Ik polijst meestal met een stukje huishoudfolie om een sponsje, maar gebruik ook polijststenen in verschillende maten/vormen. Heel handig voor hoekjes e.d. is een polijststeentje op een stokje.
    beantwoord
  • Hoi,
    Laat je de werken ook eerst helemaal goed drogen, voordat je deze insmeert met olie?
    Tot nu toe zijn mijn gepolijste werken niet glad genoeg, of ze vertonen strepen. Zou komen omdat ik in een te vroeg stadium polijst.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ja, je werk goed laten drogen. Als het werk niet droog genoeg is, krijg je inderdaad soms strepen.
    gr. Joka
    beantwoord
  • Hoi Joka,

    Ik ga het proberen en zal mijn bevindingen hier laten weten.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Heb de tip geprobeerd van het polijsten met alu folie en olijfolie. Door de chamotte en de olie korrelde het oppervlak en de folie was vlug stuk.
    Ik maakte van de folie een prop en wreef droog op het werkstuk. Hiermee haalde ik gemakkelijk oneffenheden weg.
    beantwoord
  • Hoi Joka,

    In eerste instantie de stukken ingesmeerd met olie (had geen babyolie) dit ging opzich goed, maar de olie wordt rans en gaat naar ruiken en daarmee idem je handen.
    Dus naar de winkel en babyolie gekocht bij het Kruidvat. Het werk ingesmeerd met de olie en gaan polijsten, wat een glans kwam erop. Vandaag de werken bisquit gebakken en nog steeds glimt alles mij tegemoet. Geweldig!
    Voor het polijsten heb ik gebruik gemaakt van sponsje in huishoudfolie en van gloeilampjes met kleine fitting. Het glas raakt beschadigd, maar het is een afvalprodukt, dus gewoon de kapotte lampjes bewaren en polijsten maar.
    Wel wil ik nog een steentje op stokje kopen waar jij het over had, maar deze zijn behoorlijk prijzig. (Ik zag prijzen van 30,00 - 45,00 per stuk!)
    Toch weer blij met dit forum.
    Allemaal bedankt en succes met alles.
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedoelen jullie in nederland met huishoudfolie alu-folie of pvc-folie. Bij ons zijn beiden huishoudfolie.
    beantwoord
  • Ik bedoel plastic-folie.
    beantwoord
  • Mischien is om te polijsten een stukje speksteen of albast wel een idee,
    De steen eerst gladschuren
    Albast en zwarte speksteen zijn de vaak de harder soort en in verhouding niet duur.

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Joka,

    Ik heb nadat mijn werk goed droog was het ingesmeerd met olie gepolijst, bisquit gebakken en overgoten met sulfides. Bij een stuk dat ik na de rookstook oppoetste liet de gepolijste bovenlaag los. Ik hield lelijke doffe plekken over.
    Bij een ander stuk, nog niet gestookt, waar ik de sulfaten van afspoelde, liet ook een deel van de huid los.
    Nou vraag ik mij af of dit met de sulfaten te maken heeft, of mogelijk met de olie. (Alhoewel ik denk dat die tijdens de bisquitbak wel weggebrand is.)
    Heb jij hier mogelijk ervaring mee?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Joka,

    Mogelijk stond er vorige keer geen sterretje bij TIPS en heb je zodoende de vraag gemist.

    Heb jij weleens problemen gehad met loslaten van de gepolijste huid?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Sorry Hanneke, ik was er nog niet aan toegekomen je te antwoorden. Maar ik heb nooit problemen gehad met het loslaten van de gepolijste huid.
    Groet, Joka
    beantwoord
  • Jan.
    Ik heb wat tips.
    Ik denk dat speksteen of albast niet echt geschikt zijn, om mee te polijsten. Speksteen heeft namelijk een hardheid van 1. Staat bij de zachtste mineraalsoort. (kalksoort)
    Rozenkwarts ( roze kwarts)heeft een hardheid van 7 - 8
    Magnetiet of hematiet heeft een hardheid van 5 - 6
    Deze steentjes zullen lang mee gaan mits je ze niet op de stoep laat vallen. Deze stenen koop je getrommeld en gepolijst.
    Je kan dan kiezen of het steentje "lekker" in de hand ligt.
    Persoonlijk zie ik het niet zo zitten om zelf een steentje te gaan schuren. Het resultaat zal nooit zo zijn als bovenstaande.
    Kiest men voor hematiet, dan kun je na lang polijsten een mooie roze gloed over je werkstuk krijgen.
    Deze kleur blijft behouden na de biscuit. Glazuren is niet meer nodig.
    Soortgelijke steentjes kosten bij de dierentuin in Emmen 2 euro per stuk. Straks komen de zomermarkten er weer aan en staat er meestal wel iemand met mineralen.
    beantwoord
  • Joka.
    Mag ik vragen in verband met het probleem van Hanneke, (bij wie de kleihuid wél los laat) of jij ook polijst met olie als de laatste handeling een rookstook betreft met ijzersulfaat?

    Heb jij óók die glans op je werkstuk, na de biscuitbrand, evenals Hanneke?
    Ik heb namelijk heel weinig olijf-olie gebruikt met het polijsten en er ontstond glans tijdens het polijsten met de olie maar niet meer glans dan dat ik normaal gewend ben, na de biscuit.
    Is het de bedoeling dat er dan méér olie gebruikt wordt??
    Is er na het polijsten met olie, nog steeds een goede hechting van het glazuur?


    beantwoord
  • Als laatste handeling ga ik pas polijsten. Dus nadat ik het werkstuk met engobes en/of pigmenten heb gedecoreerd. Verder gebruik ik niet te weinig, maar ook weer niet te veel olie. Resultaat: zijdeachtige glans. Wil ik achteraf meer glans dan poets ik het op met bijenwas.
    Ik heb geen ervaring met het overgieten van sulfaten na het polijsten. Ga e.e.a. wel uitproberen en zal het resultaat hier melden. Maar dit kan wel even duren.
    beantwoord
  • Joka.
    Weet jij ook hoe de hechting van het glazuur is, na het gebruik van de olie???
    beantwoord
  • Nee, dat ga ik uitproberen. Maar het zal wel even duren voordat ik hieraan kan beginnen. Door alle werkzaamheden voor KLEI schiet het echte 'kleien' er soms bij in!
    beantwoord
  • Oke, dan geldt mijn motto, bij twijfel, niet doen......
    Dan blijft het bij bovenstaande manier van polijsten.
    Gewoon met een gepolijst steentje en een lomertje en oppoetsen met plastic folie.
    Het onderwerp polijsten met olie is nu vrij duidelijk afgerond.....
    Mochten we olie gebruiken dan is het dus afwachten wat het allemaal doet......
    Groetjes Marrie.
    beantwoord
  • Ik heb op proefplaatjes geprobeert om op jullie manier te polijsten. Ik doe echt iets fout, maar wat? Ik vind het vrij moeilijk te polijsten op een harde scherf. Eén proefplaat is al gebarsten, door verkeerde druk en een klein stukje ziet er schitterend uit, maar dat is na lang zwoegen.
    Mijn vraag is nu, laat je de olie er helemaal intrekken en dan polijsten, of polijst je als de olie er nog op ligt.

    Ik heb de olie erop gekwast, verschillende lagen en toen met een polijst steen erover heen. Is dit de goede methode.

    En hoe is het bij jullie met breuk?

    Groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Dit bericht duidelijk gemist.
    Ik kwast het werkstuk in met olie. Gewoon 1 laagje, niet te dik. Daarna polijst ik het.
    Volgens mij is het iets meer werk dan met gewoon polijsten in een eerder stadium, maar het resultaat is naar mijn idee beter.
    Van breuk heb ik (nog) geen last gehad.
    Ik ga na de zomervakantie weer verder experimenteren met gepolijste werken in de rookton.
    Laat via het forum de resultaten weten.
    Goede zomer,
    groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Rosie.

    De babyolie, of olijfolie, kan geen kwaad bij het bakken, wat betreft het werkstuk.
    Mijn ervaring is echter dat het gebruik van olie, weinig of geen zin heeft. (bij aardewerk heb ik géén ervaring met olie)
    Wanneer je een goed stadium kiest om te polijsten is naar mijn mening de olie niet nodig... ( iemand anders zou daar: - zie bovenstaande- een andere (met respect)
    mening over kunnen hebben.
    Ik denk dat je deze ervaring zélf moet ervaren......
    Per persoon zou dat wel eens héél verschillend kunnen zijn!!!

    Wat olie doet met je werkstuk is bijv. tijdens de droging: wit uitslaan....
    Of ik meer glans had na de biscuit??
    Zelf had ik niet meer glans. Dan is het ook nog eens moeilijk om hier een conclusie uit te trekken want het ging bij mij, om een steengoed-temperatuur en met deze temperatuur gaat toch ook een deel van de glans weer verloren.
    Polijsten zonder olie doe je in een leerhard stadium.
    Dus: vóórdat ik te laat ben... Laat je werkstuk niet totaal droog worden....... als je wil polijsten zonder olie!!!

    Groetjes: Marrie.




    beantwoord
  • Een beetje laat maar naar mijn bevindingen kun je na polijsten met of zonder olie Niet glazuren.
    De porien zitten dan te dicht en de glazuur kan niet hechten.
    De gepolierde werkstukken kunnen wel nog gerookstookt
    worden en of met naked raku gedaan worden.
    Hopelijk heb je hier wat aan.
    Veel succes met polieren.
    Groetjes,
    beantwoord
  • Hallo Rosie.

    Als je bloempot niet verder op moet drogen dan trek je toch even een plastic zak over het werkstuk heen???
    Je kunt dan zelf bepalen wanneer je verder gaat met je werkstuk om het te polijsten.
    Mocht je het polijsten niet in één keer klaar krijgen dan dek je wederom je werkstuk af met plastic en ga je de volgende keer verder..... Als het polijsten helemaal klaar is kun je de pot laten drogen voor de biscuit.

    Groetjes:Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Rosie.

    Als jij je werkstuk in de biscuitbrand hebt gedaan dan is je werkstuk NIET waterdicht.

    Alle respect voor de mening van Marleen, maar ik wil toch even benoemen, dat ik het met Marleen niet eens ben, als Marleen benoemd:dat na het polijsten de glazuur niet meer zou hechten...
    Zelf polijst ik mijn handgevormde werkstukken altijd, ook bij het gebruik van, naderhand een glazuur. Ik vind de glazuur gladder en mooier op het werkstuk liggen na polijsten.

    Wel polijst ik, wanneer ik het werkstuk in de rookton ga doen, intensiever... Dan glanst het werkstuk me, vóór de biscuit, tegemoet...... tijdens het drogen verdwijnt dat dan weer om na het "rookproces" weer prachtig terug te komen.....

    Op mijn site: marrie.punt.nl zijn de werksstukken te zien, gepolijst én geglazuurd.....

    Polijsten is een kunst op zich....
    Hoe vaker je het doet, hoe handiger /sneller het gaat..
    De draaischijf kan daar ook een héél prettig hulpje in zijn als het om ronde vormen gaat....

    Marrie.


    beantwoord
  • Hallo Rosie.

    Mijn site kun je gemakkelijk vinden door bovenaan deze discussie/pagina, in het groene gedeelte aan te klikken op: "Werk van lezers"
    Daarna zoek je mijn naam: Marrie"s keramiek op.
    Aanklikken en wala.....
    Je hoeft er dus niet voor te betalen....hahaha.

    Nu het rijtje:
    - het werkstuk laten drogen tot een leerhard stadium.
    - polijsten
    - verder laten drogen tot het helemaal droog is
    - biscuitbrand
    - rookton

    In het leerharde stadium ziet de klei er nog donker uit maar is hard genoeg om met een gepolijst steentje te bewerken zonder streepjes of groefjes achter te laten.
    Je hoeft niet te veel druk uit te oefenen.
    Het steentje moet het "werk" doen.
    Véél succes!!!!

    Marrie.
    beantwoord
  • Sorry Marrie,
    Zo was het me geleerd.
    Nu ga ik dit ook uitproberen,én polijsten én glazuren...
    Bedankt.
    Marleen
    beantwoord
  • Maakt niets uit, Marleen.

    Dit forum is immers bedoeld om van en met elkaar te leren en te ervaren....

    Als iemand dingen anders doet, wil dat lang niet altijd zeggen dat men die dingen dan fout doet!!!
    Succes met polijsten én glazuren.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Toch nog even terugkomend op polijsten met olie in een droog stadium. Tegenwoordig laat ik de olie weg daar ik nog steeds niet zeker weet of het geen invloed heeft op het loslaten van de huid bij de rookstook en gebruik daarvoor in de plaats gewoon een beetje water. Ik vind mijn resultaten van polijsten beter in een droog stadium dan in een leerhard stadium, wel behandel ik het werk dan al met huishoudfolie, laat het verder drogen en ga dan aan de slag met een polijststeentje.
    Maar zoals je zelf schrijft, er zijn meerdere manieren en je moet voor je zelf de weg zien te vinden die je het beste past.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo,
    Als je een zeemlederdoek nat maakt en op een plank legt kan je met draaiende bewegingen een droog stuk spiegelglad polijsten.
    Om de bovenzijde van een gegoten tas glad en lichtjes afgerond te maken doe ik hetzelfde als hierboven maar met een dikkere stof. (vb dwel)
    Willy
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.