ALGEMEEN > Kleien voor beginners > is mijn kleisoort zuur of basisch?

Hallo, Ik ben nu al een paar maanden creatief met klei.
Pas nog een draaitafel gemaakt waarmee ik het liefst elke dag een potje of vaasje mee draai.
Maar het gaat gewoon niet.

Mijn vingers krijgen na het kleien veel kloofjes die ook nog eens behoorlijk pijn doen.
Ook bij het aantrekken van kleding blijven mijn vingertoppen elke keer aan de stofdraadjes plakken door de eeldschilvers.

Insmeren met vaseliene voor het kleien help, maar mijn vingers blijven er uit zien als een mijnwerker.

Na het bekijken van veel youtube filmpjes is het mij nooit opgevallen dat iemand insmeert voor of na. Hoe doen jullie dat?(Hygiëne)

Kan het ook zijn dat mijn natuurklei (uit mijn buurt) zuur is?,hoe kan ik dit meten?

16 antwoorden

  • Je handen kunnen inderdaad behoorlijk uitdrogen als je met klei werkt. Ik moet na afloop ook altijd smeren met handcreme. Ik weet niet of dit ligt aan de chemische samenstelling van de klei maar wijt het meer aan aan de schurende werking. Wat jij beschrijft klinkt nogal extreem en ik heb dat zelf alleen ervaren bij draaien met klei waar chamotte in zit - dat is net zoiets als met schuurpapier werken. Wat voor klei gebruik jij - zou het daaraan kunnen liggen?
    beantwoord
  • Roger, klei heeft een ontvettend effect op de huid. Vaseline is niet aangewezen, gezien dit hoofdzakelijk bestaat uit paraffine en enkel de huid afsluit. Gebruik een huidcréme zonder paraffine ( zie bijsluiter verpakking ) of gewoonweg glycerine ( Kruidvat ). Insmeren voor en na.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties.
    Wat ik weet van mijn kleisoort is dat de mineralogische samenstelling voor
    45% bestaat uit silica zand (kwarts)
    4O% kaoliniet
    1O% illíet en mica.
    restand: chloriet, veldspaat en rutiel


    Na het delven maak ik er dunne slip van en haal het kwarts er bijna volledig uit door zeven en bezinken.
    Wat overblijft is een hele fijne steengoed klei.
    (helaas niet erg plastisch)
    Het lijkt er niet op dat schurende werking het probleem is.

    Ik ga proberen of uitdrogen de oorzaak is en ga op zoek naar een handcrame voor droge huid.
    Als mijn kloofjes genezen zijn en weer aan de gang ga met klei zal ik mijn bevinding laten weten.
    Groet...


    beantwoord
  • Na zeven en bezinking van het slib, het water afhevelen, opnieuw water erbij, roeren, bezinken en afgieten.Dit is om er de aanwezige zouten uit te halen. Om de klei plastischer te maken kan je er 5% op het drooggewicht van het slib, bentoniet aan toevoegen.( geen droog bentoniet bij het slib voegen, gezien zich dit niet laat mengen ).
    beantwoord
  • De zouten in de klei trekken vocht aan. Dit gebeurt ook als je met je handen in aanraking komt met klei, de klei onttrekt het vocht uit het huidlaagje.
    Ik smeer ze in met een gewone handcreme uit de supermarkt. Nivea werkt goed.
    beantwoord
  • sorry even offtopic.
    Lucien
    Ik heb een handje vol klei gemixt met bentoniet.
    zo +- 5 of 8%
    goeg gekneed en vrij waterig.
    De klei wordt echter nog eens vele malen "niet plastisch".
    Het breekt al als ik kneed.
    D e bentoniet heb ik gewonnen uit kattenbakvulling.
    Kan het zijn dat kattenbakvulling helemaal geen bentoniet is?

    beantwoord
  • :-))))))) Tjonge, wat ga ik hier nog allemaal lezen.
    beantwoord
  • Hoi,ik denk dat jij veel te grof klei heb. Net als chamotte korrels. Komt door die (rare) kattenbak korrels denk ik ... maak je ze fijn of zo, en dan meng je die met de klei? Ik denk hiervan het opmerking van Lucien :) Als je met chamotte klei draait, yes, je huid wordt weggeschuurd. Maar het groeit teug hoor :) Er is een olie, die kan je goed gebruiken van Veleda, verzacht de pijn ook. Of gewoon olijfolie gebruiken regelmatig. Of stoppen met die klei gebruiken, en kies voor gewone draaiklei.
    beantwoord
  • 1- klei met > 1mm. chamotte is onzinnig. Het is het toegevoegde % wat van belang is.
    2- Kattenbakvulling en Bentoniet zijn 2 verschillende producten. Bij je leverancier maar eens navragen.( sorry, maar ik viel toch even van m'n stoel )
    beantwoord
  • goed even dit topic afronden.

    Vergeet mijn vorige stomme vraag over bentoniet maar.
    Ik dacht even teveel out of the box om kattenbakvulling als bentoniet bron te gebruiken.
    Natuurlijk maak ik deze van tevoren wel eerst schoon door het slip te filteren en bezinken.
    Ik ga wel zo als iedereen bij de bentoniet boer bestellen.

    Die jonge dame bij kruidvat rade mij aan om uierzalf te gebruiken, en ik moet zeggen dat zeker helpt.
    De kloofjes doen geen pijn meer nu en de eeldschilvertjes verdwijnen langzaam.
    Bedankt voor de reacties, hier was ik dus niet zelf opgekomen.
    groet


    beantwoord
  • Het klopt wel dat sommige kattenbakkorrels (niet alle merken korrels) bentoniet bevatten. Oftewel, bentoniet wordt gebruikt voor kattenbakkorrels. Dus eigenlijk is het zo gek nog niet om (al is het maar proefondervinderlijk) eens te bekijken of het iets is om kattenbakkorrels door kleipoeder te mengen.
    Maar zelf zou ik professionele draaiklei uit de winkel kopen en daar mee gaan werken...
    :)
    beantwoord
  • Je zou ook potaarde kunnen gebruiken, daar zit meestal ook bentoniet in. :-)
    beantwoord
  • En nu dan een antwoord op de vraag. Klei is licht basisch. In de tweede wereldoorlog werd klei gebruikt om er zeep van te maken.
    beantwoord
  • Ja het kleien gaat al veel beter nu, die uierzalf doet wonderen.Krijg ook weer gevoel terug.
    This zo vervelend als je 3 uur doet over een potje draaien en dan mislukt het nog elke keer.

    Ik heb ook profesionele klei uit de winkel geprobeerd.
    Toch wil ik nu niet anders meer als mijn zelfgedolven klei.( ook al is deze light basisch )
    Dit geeft net iets meer voldoening als het vaasje op de kast staat te pronken.
    En begin de klei goed te kennen.

    Toch even dit ( niet dat jullie denken dat ik helemaal gek ben )
    Op de verpakking van de kattenbakvulling staat 100% bentoniet.Dus ik ga nog eens goed uitpluizen waarom de klei niet plastisch raakt.
    Groet
    beantwoord
  • Bij de bloemist kan je ook ' beendermeel ' kopen. Moet je maar eens aankopen als je een bruin glazuur wil.... Toch maar eens zuiver bentoniet kopen bij een leverancier keramiekbenodigdheden. En als je minder iritatie van je zelfgedolven klei wenst, loog dit enkele keren het vrije kaliumzout er uit.
    beantwoord
  • Danke voor de tip.
    Op dit het moment staat er 50 liter slip te bezinken.( bijna klaar voor drogen )
    Ga het deze keer enkele malen spoelen en doe er nog eens 50 liter water bij.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.