ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Mangaanoxyde lost op

Dag,
Mijn bisquitgebakken werk was ik in met mangaanoxyde +wat transparant glazuur.
Wanneer ik daarna een transparant glazuur opbreng en stook op 1020 of 1080 gr. Dan is er weinig of niets meer te zien van het mangaan.
Hoe kan dat.
Pigmenten geen probleem.
I
Botz trans.9102
MG 401 mat trans van Keramikos
Welten Farblos KGM 36

Bovengenoemde glazuren heb ik beproefd.
Soms is het werk te "schraal" en zou een weinig transparant dit kunnen verhelpen, dacht ik zo..
Maar welk glazuur ?
Weet iemand nog een transparant welke ik kan proberen?
Liefst mat.
Dank, groet,
Mara.

17 antwoorden

  • Waarom niet een percentage (5%) mangaan toevoegen aan het transparante glazuur?
    Daarna het biscuit glazuren? Ik begrijp dat 'inwassen' niet zo goed?
    beantwoord
  • Gerard,
    Ik wrijf het bisquit met kwast/spons in met mangaan en beetje transparant glazuur. Daarna "was" ik het met veel water af zodat de oxyde alleen in de groeven achter blijft.
    Dit heeft een levendig effect wat je met glazuur niet krijgt.
    Als ik daarna een weinig van bovengenoemd glazuur opbreng is het mangaan niet meer zichtbaar na de gladbrand.
    Hoe kan dat en wat doe je eraan?
    Mara.
    beantwoord
  • Je kan ook na het aanbrengen van Mangaanoxide ( + 20% fritte of laagsmeltend transparantglazuur ) na drogen, het werkstuk met een droog sponsje het overtollige eraf halen. Dan kan je kiezen tussen een transparant loodhoudend glazuur ( geeft meer bruinkleurig ) of een transparant glazuur met een hoog natriumgehalte ( geeft meer paarskleurige schijn ).
    beantwoord
  • Lucien,
    Graag zou ik willen weten welk transparant loodhouded glazuur de mangaan niet "wegvaagt" bij het stoken
    Bovengenoemden heb ik geprobeerd maar er blijft geen of weinig mangaan zichtbaar, ook niet als ik het dik aanbreng.
    beantwoord
  • Maria, misschien is dit helemaal geen mangaan. Mangaan kleurt als gek en verdwijnt zomaar niet. Verder moet je je leverancier maar eens raadplegen wat voor glazuren die in huis heeft.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik ga bij Silex langs op zoek naar een ander transparant en neem voor de zekerheid een zakje mangaan mee, wie weet.
    Bedankt voor het meedenken.
    Groet,
    Mara.
    beantwoord
  • Vandaag lees ik een berichtje van Truus Weserink 06-12-2014 dat zij ook ervaring heeft met het vervliegen van mangaan na het aanbrengen van transparant glazuur.
    Ben niet de enige dus.
    Vraag me af hoe zij dit probleempje "oplost"
    Dik aanbrengen is niet voldoende.
    Gr. Mara.
    beantwoord
  • Mara, de enige manier om mangaanoxide te verbleken is onder reductie. Dit kan enkel in een gas- of houtoven of een totaal afgesloten electrische oven.
    beantwoord
  • Ik heb laatst ook een object ingewassen met mangaan, en er een transparant glazuur over gedaan, echter de kleur van de mangaan was nog steeds goed zichtbaar!
    beantwoord
  • Vanzelfsprekend. ;-)
    beantwoord
  • Dag Mara,
    Oplossing; meer mangaan inwassen en minder uitwassen. Dan krijg je een donkerder resultaat.
    Succes hoor.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Mijn ervaring is hetzelfde en als je wat gaat experimenteren dan kom je erachter dat als je heel schraal wat glazuur erop dept of spuit dat het dan minder verkleurd..Mat glazuur geeft weer een ander effect dan glanzend.Je kan ook de glazuur achterwege laten of als je het zwarter wil hebben,probeer eens ijzeroxyde of zoals het nog makkelijk is,voeg bij de mangaan zwarte engobe of wat zwart pigment maar dan heb je minder kleurverschillen.Als het geen gebruiksgoed is kan je ook stukken zonder glazuur laten en er wat mee spelen zoals de proefplaatjes.
    Met oxyde wordt het wel wat spannender,het is wat je uiteindelijk wilt bereiken.
    Het verschil van de beeldjes is dat het 1 met mangaan ingesmeerd is en totaal geglazuurd en het 2e met zwarte engobe en wat mangaan.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ginie en Truus, bedankt voor reaktie, maar welk transparant gebruiken jullie?
    Gr. Mara
    beantwoord
  • Caroline,ik voel me helemaal gesteund door jouw opmerking over dezelfde ervaring met mangaan en transparant, dank.
    Ga proefjes doen met mangaan+zwart pigment/engobe.
    Het is nog even uitvogelen welk trans.glazuur het beste resultaat geeft.
    Mijn werk is geen gebruiksgoed en ik gebruik er ook wat oker en groene pigmenten bij.
    Tzt laat ik het resultaat zien.
    Nu aan de slag!
    Groet, Mara.
    beantwoord
  • Mara,volgens mij maakt het niet uit welke transparant jij gebruikt,ik gebruik mat wat inderdaad donkerder wordt en glans in 2 variaties en zie het verschil alleen als je het dik erop doet.Soms wordt transparant ondoorzichtig als je het te dik erop doet en vooral bij mangaan moet je echt heel schraal je glazuur opbrengen.Maak proefjes met geen,1 streek glazuur en 2 keer een streek erover heen,dan zie het verschil zeker.
    Was ook niet teveel af,lijkt bijna bruin als je het bakt maar het meeste verbrand zeker.
    Ook goed dat je wat pigmenten erbij gebruikt,maakt het wat spannender!
    beantwoord
  • -Meng onder het Mangaanoxide 20% alkalische- of loodfritte met een weinig arabische gom. Doe er water bij in die mate dat het lekker smeerbaar is.
    -Laat drogen
    -Wrijf nu met een droog huishoudsponsje over het ingesmeerde oppervlak net zolang je het gewenste patine overhoudt.
    -Overspuiten of overborstelen met een transparant glazuur is niet nodig.Hoe meer fritte je gaat toevoegen, hoe meer het mangaan gaat glimmen.
    - Stoken met het schouwgat open, gezien mangaan gaat verbleken onder reducerende atmosfeer.
    beantwoord
  • Dank voor jullie adviezen.
    Ga ze allen beproeven.
    Groet,
    Mara
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.