ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur opvangen in de oven

Na weer een leuk experiment met een, vind ik mooi resultaat, natuurlijk een vraag..
Een mooie glazuur die loopt maar niet zo erg is toch op de oven plaat gedruppeld.
Gelukkig was de vaas niet blijven plakken. Ik had een paar proefplaatjes naast het elkaar gelegd en daarop een triangel. Dan de vaas erop.

Ik begrijp dat je soort bakjes kan draaien waar bet glazuur in opgevangen wordt.

Wie kan mij advies geven hoe deze te draaien.
Zie de foto voor voorbeeld van het lopende glazuur.
Vast bedankt
Bijlagen:
gevraagd

13 antwoorden

  • Ten eerste, wat een mooie glazuur, Marjan, ziet er super uit! Je kunt het wel opvangen maar wat ik zou doen, is een ovenplaatbeschermer gebruiken. Ik gebruik die van Botz en steek de glazuur die er langs afvalt op de ovenplaat, er af. Soms gebruikt ik losse stukjes ovenplaat. Maar ik gebruik daarbij ook triangels.
    beantwoord
  • Bedankt voor de snelle reactie Marcel.
    Ja een mooie glazuur dank je, ik heb het recept van een Engelse website.
    Als je de glazuur lekker dik op brengt dan gaat het lijkt wel lopen. Het werd aangeprezen als een soort van oilspot glazuur, maar ik weet niet of ik deze glazuur zo kan noemen.

    Bedankt voor je tip, ga gelijk even kijken naar de ovenplaatbeschermer.
    Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat je een soort van bakje kan draaien waar het glazuur in kan lopen. Je tikt of slijpt het object daarna los.

    Ik ben benieuwd of er nog meer tips komen.
    beantwoord
  • Kijk onder ' trefwoorden '(linksboven aanklikken) : ovenplaat beschermen
    beantwoord
  • hoi Lucien
    Ik heb onder de trefwoorden eea gevonden.
    Het behandelen van de ovenplaten is mij nu helder.
    Klopt het dat de glazuur die langs het object gaat (zie foto) dan op de behandelde plaat loopt en ik het object er zonder schade kan afhalen?
    Iemand zei mij een soort eierdop met een middenstuk en bassin te draaien en daar het object op te zetten.

    Ken jij dat?
    beantwoord
  • Marjan, die bakjes die jij bedoelt, noemen ze met een mooi woord "glaze catchers" en worden gebruikt o.a. voor het opvangen van kristalglazuren.

    Ik heb ze zelf gemaakt, toen ik vorig jaar met kristalglazuren aan het experimenteren was. Dit soort glazuur loopt erg, dus zo'n bakje is handig.

    Eerst had ik dus decoratieve vazen gedraaid en afgedraaid.
    Daarna een soort bodemloze ringen gedraaid van een cm of twee hoog, met de diameter van de onderkant van elke vaas. Toen nog enkele bakjes waar de vazen met ring weer in konden staan.
    Deze bakjes zijn dus de opvangers. De ring waar de vaas op staat, bevat druppels (uitgelopen) glazuur die van de vaas afkomstig is. Dit glazuur slijp je er met de slijpsteen gemakkelijk vanaf. Eerst tik je voorzichtig met hamer en een bijteltje de ring van de onderkant van de vaas. Het bakje kan aan de ring vastzitten door de glazuur maar dat maakt niet uit.

    Zo deed ik het. Maar je kunt ook een plat schaaltje draaien en vanuit het midden van de bodem een ring optrekken al draaiende. Met de diameter van de vaas. Lijkt een beetje op een kaarsenhouder dan;)





    beantwoord
  • Goedemorgen Jeanine,
    Bedankt voor je antwoord!
    Ik denk inderdaad dat we het zelfde bakje bedoelen.
    Een kaarsenhouder is inderdaad een beter voorbeeld dan mijn eierdopje.
    Ik ga dit zeker proberen. Heb je nog een voorbeeld van een van jouw draaisels?
    beantwoord
  • Onderste rand van de pot insmeren met kaolien ( 1/2 cm ) en werkt als antiflux waardoor het glazuur daar gaat ' opstijven '. 3 mm.keramisch vilt onder de pot werkt als vloeitje.
    beantwoord
  • Goedemorgen Lucien,
    Je advies klinkt goed en minder intensief.Het keramische vilt is ook een goed idee.

    Moet ik de kaolien aanmaken met water? of kan ik het gewoon in de poeder zetten?

    beantwoord
  • Marjan, aanmaken met water en arabische gom ( of watergedragen houtlijm ) en dik aanbrengen. Na de stook kan je dit er gewoon afborstelen. Leuk is ook de vorming van een glazuurverdikking boven deze kaolien-grens. Is een klassieke werkwijze.
    beantwoord
  • Goedemorgen allemaal. Ik had nog wat op internet gevonden. Misschien heb je er wat aan. http://www.geerttheunissen.nl/site_NL/index.html
    beantwoord
  • Ik bedoel, voor Marjan als voorbeeld.
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor je uitleg
    Marcel jij ook bedankt ik was al op te hoogte van de website.

    Ik kan weer verder!

    Groet Marjan
    beantwoord
  • Marjan, de site van GeertTheunissen laat inderdaad heel goed zien hoe zo'n bakje er uit ziet. Daar heb ik ook mijn informatie en kennis van vandaan;)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.