ALGEMEEN > Glas > Glas mee stoken tijdens bisquit of glazuurstook

Ik wil wat meer gaan proberen met glasstukjes versmelten in mijn werk.
Nou heb ik hier al eens wat mee gedaan tijdens de glazuurstook maar ik vroeg mij af hoe gebruiken jullie glas in je werkstukken?
Stoken jullie dit al mee tijdens de bisquit stook en glazuur je er dan omheen? Of verwerken jullie het glas ook pas met de glazuurstook?
(mijn bisquit stook ik tot 1000 graden en glazuur tot 1080)
Zijn er voor en nadelen?
gevraagd

5 antwoorden

  • Carien glas smelt al vanaf zo'n 700 graden.
    Zelf gebruik ik glas, of glasgranulaat alleen bij de eindbrand op 1200 graden.
    Meestal ter decoratie onderin in een schaal, of bloem, of vogelbad etc. etc.
    Ik maak ook glasobjecten met Bulseye glas, maar dat is een totaal andere wijze van mallen maken, die je maar een keer kunt gebruiken, en je kunt dan alleen glas in de oven branden en geen keramiek omdat dit op een veel lagere temperatuur en stookwijze gaat.
    beantwoord
  • Bedankt Ginie voor je reactie,
    Ik weet dat ik glas met de glazuurstook mee kan stoken, en ik heb dit ook al eens gedaan maar laatst las ik ergens (ik weet niet meer waar) dat iemand al bij de bisquitstook glas mee brande, en vandaar dat ik me af vroeg of dat voordelen zou hebben en zo ja welke. Ik zou het juist een nadeel vinden tijdens de bisquitstook dat je het werk dan veel minder kan stapelen/ in elkaar kan zetten.
    beantwoord
  • Een bisquitbrand met glas werkt niet omdat het dan al gesmolten is.
    Dus alleen een glazuurbrand, en dan kun je alleen engoben gebruiken voor een kleur op je klei, of een gekleurde klei gebruiken.
    Mijn ervaring is dat als je gekleurde stukken glas in je werkstuk steekt, en je gebruikt een donkere klei, het resultaat tegenvalt. De kleur van het glas verdwijnt dan grotendeels.
    Dan heb ik het over een glazuurbrand van 1200 graden...
    Hopenlijk heb je iets aan deze informatie Carien.
    beantwoord
  • Zo eigenwijs als ik ben heb ik op een toch al "kapot" stuk glas meegebakken met de bisquitstook. De droge klei heb ik een wit laagje engobe gegeven en daarop de knikkers gelegd. Bisquitstook tot 1000 gr, maar het glas is niet versmolten maar lijkt wel opgeblazen. Hoe kan dit als glas al vanaf 700gr versmelt? Komt het omdat het knikkers waren en waarschijnlijk dan niet zuiver glas? Zie foto's
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Was op vakantie, dus zie deze vraag nu pas. Je hebt al antwoord hierop gekregen dus reageer ik verder niet meer. Heb geen ervaringen met knikkers mee branden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.