ALGEMEEN > Diversen > Keramiek verkopen vanuit huis?

Beste mensen, Ik ben zelf woonachtig in Duitsland, maar wil graag weten hoe het werkt in NL met het verkopen van je werkstukken (op kleine schaal, geen produktie).
Moet je dan in bezit zijn van een diploma, bv. SBB?
Onder welke rechtsvorm val je als je aan huis een ateliertje hebt en verkoopt en in opdracht maakt?

Ik lees graag jullie antwoorden :)
gevraagd

5 antwoorden

  • Geen diploma vereist. Wél een BTW nummer.
    beantwoord
  • Beste Andrea. Ik ben nu 15 jaar met klei bezig. Heb les gehad van diverse docenten, geen diploma's. Heb een klein atelier aan huis, twee ovens. Leerde het meeste van zelf experimenteren. Ik deed een aantal jaren mee aan een druk bezochte Open Tuinen weekend in mijn buurt (heb een zeer grote romantische tuin) Daar verkocht ik tot voor 4 jaar makkelijk een groot aantal beelden, hield de prijzen laag, vond het leuk als mensen echt blij waren met een werkstuk. De laatste jaren gaat het verkopen minder goed.Mensen zijn zuiniger geworden is mijn idee. Doe ook wel eens mee met een expositie, ook weer in mijn eigen regio. Zo krijg je wat naamsbekendheid.Ik deel royaal visite kaartjes uit en heb een mooie website. Kreeg een aantal keren een opdracht van mensen ook weer uit de buurt en daar kon ik dan een hogere prijs voor vragen
    Ik word niet rijk van mijn zaakje,haal wel ruim de kosten eruit. Hoeft ook niet want ik ben boven de 65, maar het keramieken geeft mij veel voldoening, ik kan het niet laten!
    Ik reken geen btw, draag ook niets af.
    Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Succes.
    Tjalda www.keramiektjalda.nl
    beantwoord
  • Beste Tjalda,

    Ik ben nog maar 3 jaar met keramiek bezig en er valt nog een hoop te ontdekken. Leuk leuk leuk! Ik woon in Duitsland en dat is een echt keramiekland, misschien een voordeeltje voor mij mocht ik vanuit huis iets willen verkopen.
    Leuk verhaal, ervaringen van anderen zijn altijd welkom :)
    Ik heb ook een (gratis) site
    http://atelierandrea2.wix.com/atelierandrea

    Groet
    Andrea

    beantwoord
  • Ik woon in Engeland en verkoop soms aan klanten in Nederland. Daar is geen diploma voor nodig. Ik ben wel geregistreerd voor BTW (VAT) in de UK, en mijn Nederlandse klanten betalen het Britse BTW tarief, namelijk 20%. Dat geef ik op aan de Britse fiscus, zoals het hoort volgens de regels van de EU.
    Als ik geen VAT registratie had hier in de UK (registratie is pas vereist als je jaarlijkse omzet een bepaald bedrag bereikt), zouden mijn Nederlandse klanten geen BTW hoeven betalen.
    Ik verkoop af en toe ook aan klanten in Amerika, en op die transacties hoef ik geen BTW te rekenen.
    Nu klinkt het alsof ik een groot bedrijf heb met internationale klanten, maar het is maar een onbenullig klein zaakje, hoor!
    beantwoord
  • Bedankt Maria voor je ervaring!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.