ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kant en klare transparante glazuur voor lage temperaturen

Ik ben op zoek naar een transparante glazuur (mat) die ik kan stoken op temperaturen onder de 1000 graden. Hiermee wil ik de poreusheid aan de binnenkant van een vaas afdichten,de buitenkant is door het polijsten al waterdicht

7 antwoorden

  • Ik denk dat je hier een vergissing maakt. Door polijsten wordt de huid dichtgewreven, maar niet perse waterdicht gemaakt. Een glazuur aan de binnenkant zal de vaas niet waterdicht maken ingeval de scherf zelf niet waterdicht is. Op een dergelijk lage temperatuur zal jouw klei hoogstwaarschijnlijk niet dichtgesinterd zijn.
    Probeer de binnenkant met lak te behandelen.
    beantwoord
  • Geloof me,ze zijn waterdicht in die zin dat de gepolijste buitenkant geen water doorlaat en ook niet gaat zweten. De scherf neemt wel vocht op omdat de binnenkant poreus is maar de buitenkant laat niets door (getest door 3 maanden lang water in de vaas te doen met een tissuepapier eronder,geen water-en vochtplekken aanwezig!!) Ik wil de binnenkant van de pot desondanks glazuren zodat vocht niet in de scherf trekt. De reden hiervoor is de werking van zoutmineralen die in de scherf aanwezig zijn tegen te gaan.Ik heb al een advies gekregen om tot 950 graden te gaan om een fusie van klei-en zoutmineralen te krijgen zodat de corrosiewerking van zout wordt tegengegaan maar de binnenkant glazuren is natuurlijk ook een optie. vandaar dat ik op zoek ben naar een glazuur die werkt op zo'n 950 graden
    beantwoord
  • Magda, in dit geval kan je gewoon een fritte gebruiken met max. smeltbereik van 950°C. Voeg er enkel voldoende CMC aan toe, gezien deze anders zeer sterk gaat bezinken. Eenvoudiger kan toch niet?
    beantwoord
  • Ik weet dat dit een beetje raar klinkt maar ik heb nog nooit met glazuren gewerkt,ik maak alleen pitfire keramiek,daar komt geen spatje glazuur aan te pas. Er is dus geen kant en klare glazuur te krijgen die op lage temperatuur werkt? Ik moet ze dus zelf maken....
    beantwoord
  • Ik weet dat je fritte kan krijgen bij glazuurleveranciers maar CMC kan ik niet op hun website vinden - andere benaming of is het elders verkrijgbaar?
    beantwoord
  • Cmc is carboxymethylcellulose oftwel maiszetmeel.
    Verkijgbaar in de supermarkt. Aanmaken met water en even koken. Dan afgekoeld toevoegen aan je glazuurpoeder. 100 ml aangemaakte cmc op 100 gram glazuurpoeder. Eventueel wat water toevoegen als het uiteindelijke glazuur nog wat te dik is.
    Je kunt ook Pehatine gebruiken als stelmiddel maar dat is wat duurder. Verkrijgbaar bij o.a. Keramikos te Haarlem. Zelfde verhoudingen bij het glazuurmaken gebruiken als cmc.

    Het is bedoeld om, zoals Lucien zei, het verzinken tegen te gaan van de glazuurdelen. Dus dat ze niet gaan klonteren op de bodem van de emmer waar je je glazuur in aanmaakt. Bovendien kun je je glazuur, engobe etc goed kwasten op je kunstwerk.
    beantwoord
  • Magda, op deze temperatuur ( 950°C ) en deze toepassing moet je helemaal geen glazuur maken. Je koopt een kant-en-klare fritte met max. stookbereik van 950°C. Een fritte is reeds als het ware een glazuur. Wil je hoger stoken, hoef je er nog wat aan toe te voegen naar gelang temp. & doel.
    CMC is een mogelijkheid om bezinken tegen te gaan, maar je kan ook maïszetmeel of het duurdere Pehatine hiervoor gebruiken zoals Jeanine reeds heeft aangegeven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.