ALGEMEEN > Glas > Waarom is dit glas opgeblazen en niet versmolten?

Ik ben aan het experimenteren met glas gebruik in keramiek. Nou heb ik als test op een toch al kapot werkstuk een dun laagje witte engibe aangebracht en tijdens de bisquitstook tot 1000gr een aantal knikkers meegestookt. Nu had ik verwacht dat de knikkers zouden versmelten (want glas versmelt toch rond de 700gr??) maar ze zijn opgeblazen. Hoe kan dit? Heeft dit met de samenstelling van het glas te maken, is het geen zuiver glas omdat het knikkers zijn?
In de toekomst wil ik ze tijdens mijn glazuurstook 1080gr pas gaan gebruiken maar versmelten ze dan wel?
Bijlagen:

14 antwoorden

  • Beste Carien,

    Ik weet niet voor 100% of dit antwoord juist is...maar dit is me vroeger toch zo verteld. Blijkbaar is er veel verschil in de samenstelling van knikkers. Zo zouden de "moderne" knikkers niet enkel uit glas bestaan. De échte oudere knikkers zouden wel volledig glas zijn en dit werkt = zelf reeds uitgeprobeerd en de oude knikkers smelten wel heel mooi. Maar misschien weet iemand anders hier nog meer over. Alvast veel succes verder.

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Ik heb laatst een test gedaan met verschillende deco knikkers,
    Deze had ik in een doosje gelegd, foto rechts. Ik was bang voor evt. explosie.
    Dezelfde knikkers stukgeslagen, foto links. Gebakken op 1090 C 20 min. Pendelen.
    Beide zijn mooi uitgesmolten.
    Wanneer ik fijn geslagen blauw glas meebak doe ik dat ook altijd op deze temperatuur, op lagere temperatuur lukt meestal niet.
    Groet Erna
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Misschien wat snel opgestookt waardoor de spanning in het glas deze heeft doen uit elkaar springen. Liefst niet te snel voorbij de 273 graden stoken zou dan de oplossing kunnen zijn.
    beantwoord
  • Sorry, Ik was te snel met mijn reactie. Ik ging in op het opblazen van de knikkers. Maar je bedoelt daarmee niet het exploderen van de knikkers.
    Verschillende soorten glas hebben verschillende soorten smeltpunt. Ik vermoed dat de knikkers met een honderd graden hogere stook wel meer uit zullen smelten.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden, wat een super forum is dit toch waar iedereen zijn kennis met elkaar wil delen zonder dat je "bang"hoeft te zijn een "domme" vraag te stellen.
    Ik heb verschillende soorten knikkers en ook van de groothandel gekochte stukjes glas liggen waar ik verder mee ga experimenteren.
    Is er nog een middeltje waarmee ik de knikkers in kan smeren en zo het versmelten van de knikkers kan bevorderen?
    beantwoord
  • Dat heeft geen zin.
    beantwoord
  • Dank je wel Michel, duidelijk!
    beantwoord
  • Alvast heel veel succes met het verder experimenteren, Carien ;) Heb ik dit weekend ook gedaan...ik maak ook glasjuweeltjes en heb een restje baoli glas als proefje mee geplaatst in de oven van 1050 graden = heel mooi uitgesmolten en mooi resultaat ;) Volgende keer ga ik proberen met bullseye glas ;)

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Bulseye glas hoef je niet zo hoog te stoken hoor!!
    beantwoord
  • Hey Ginie...ben nog volop aan het experimenteren met glas...dus ook volledig nieuw voor mij ;) Ik werk met de hotpot voor de glasjuweeltjes...maar nu dus af en toe proefjes aan het doen in de keramiekoven ;) Het baoli glas is echt mooi uitgesmolten op 1050 graden. Maar wat is dan jou raad ivm het Bullseye glas ? Alvast bedankt voor je reactie ;)

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Wat heb je voor Bullseye glas gekocht Els, want dat is belangrijk te weten.
    Laat me het even weten, wil je??
    beantwoord
  • Dit is afhankelijk van het Bulsseye glas, frittes etc.
    En ook afhankelijk hoe groot je oven is, en op welke plaats in de oven het staat, onder- of bovenin de oven.
    De grotere frittes doen het bovenin beter dan onderin de oven, maar is ook weer afhankelijk van welke effect je wilt gaan bereiken.
    Dus het hangt van veel factoren af hoe het uiteindelijke resultaat zal gaan worden.
    Hoor nog van je welk glas je hebt besteld en wat je er mee wilt bereiken....

    Succes, groeten Ginie
    beantwoord
  • Beste Carien,

    Ja uitsmelten tuurlijk, maar jouw resultaat is in dit geval, die bloedharten, veeeeeel leuker dan wanneer het helemaal uitgesmolten zou zijn!
    beantwoord
  • bloem harten bedoel ik natuurlijk,
    te snel....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.