ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Glazuur temperatuur

Beste mensen! De gevelsteen die ik heb gemaakt wil ik glazuren met kwastglazuur. De steen is reeds gebakken op 1060 graden, de hoogste temperatuur voor deze kleisoort. Nu zag ik op de fles glazuur (kant en klaar, merk ) dat deze met cone 05 dus op 999 graden gebakken moet worden. Ik wil graag op 1060 stoken, kan dat?

Tweede vraagje; bestaat er ook glazuur dat minder glanst, of dunner aangebracht kan worden en dan toch uitsmelt? Ik ben een beetje bang voor het verlies van details door een dikke laag glazuur.. Maar omdat de steen buiten komt te hangen is het toch nodig te glazuren. Vooral ook om de hoeken te beschermen waar water in kan komen te staan..

Bedankt alvast voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Kristine
Bijlagen:

7 antwoorden

  • het merk glazuur is: GARE GG-1700
    beantwoord
  • Als je het glazuur wilt matteren en deze hoger wilt stoken is een kleine toevoeging van kaolien wellicht een oplossing. Daarmee worden beide gewenste effecten gecombineerd. probeer 5 en 10% toevoeging op het natte glazuur.
    Voor buiten is het niet nodig te glazuren. Als de scherf nog erg poreus is, zou ik het glazuren zelfs afraden.
    beantwoord
  • Hoi beste Michel, van jou heb ik geleerd hoe je een scherf kan bakken om 'm vorstbestendig te maken. Dankjewel voor je antwoord en advies. ik dacht dat het beter was om te glazuren om wat kiertjes op te kunnen vullen waar water in kan blijven staan? Wat is de reden dat je beter niet kan glazuren als de steen erg poreus is?

    Groet!

    Kristine
    beantwoord
  • Kristine, klei op zijn bovengrens gebakken is vorstbestendig en zal nog amper water kunnen opnemen. Evenwel, als er zich ergens een plasje kan vormen en niet kan weglopen zal dit aanleiding geven tot stukvriezen, maar dat geldt voor alle klei.
    beantwoord
  • Lucien, ik weet nu wat ik doen moet, dankjewel! Toch glazueren voor de hoekjes maar niet om het vorstebestenig te maken. Dus de achterkant hoeft dan ook niet. En ik ga stoken op 1040 graden voor de hechting. Groet, Kristine

    beantwoord
  • Wanneer de scherf erg poreus is en je deze hebt geglazuurd, wordt het vocht dat onherroepelijk in de scherf trekt daar opgesloten achter de glazuurlaag. Bij vorst springen er dan stukken van de huid af. Als de sterk poreuze scherf ongeglazuurd blijft is er minder snel kans op vorstschade. De scherf kan dan gemakkelijker uitwasemen/ademen.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ja Michel, dat klinkt inderdaad heel logisch. Ik hoop dat ik er nu goed aan het gedaan om de scherf aan de voorkant te glazuren. Het is denk ik mooier maar ik zag toch ook vooral veel kieren waar water in kon gaan staan. Het staat nu in de oven, ik kan niet meer terug.. De achterkant is niet geglazuurd, misschien is dat voldoende om de te ademen? Ik heb de scherf op de hoogste temperatuur gestook voor deze klei, 1040 graden, het wordt verkocht als klei voor buiten.
    Groet!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.