ALGEMEEN > Ovens > oven in werkruimte

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk 2 vragen...;)

1)ik ben juweelontwerpster en werk steeds meer met porselein. Nu wil ik graag een oven aan schaffen. Mag die in mijn werkruimte staan of is dat ivm giftige stoffen bij het bakken af te raden? Is goede verluchting van de ruimte wel genoeg om al dat gif na een nacht bakken uit de werkruimte te krijgen?

2) kan iemand mij een tip geven waar ik een tafel kan kopen om er met klei op te werken. Ik heb ooit in een atelier zo een tafel gezien met een blad met "zuigende" werking, maar ik ken de naam niet en weet ook niet welk materiaal dat precies is.

Bedankt.

6 antwoorden

  • Bij voorkeur een afvoer boven de oven plaatsen i.v.m. het vrijkomen van chloorgas en fluorgas (uit de klei). Deze gassen slaan op je keel en bovendien deze etsen op termijn de ruiten van de werkruimte. Het beste is een afvoerkap over de hele oven, maar een afvoer boven het wasemgat is ook ok.
    Ik zou geen aparte tafel aanschaffen. Ik heb zelf een tafel met als afdekplaat vervangbaar triplex vastgezet met kleine spijkertjes; multiplex kan ook. Het is belangrijk dat het oppervlak enigszins vocht absorbeert.
    Zoals Ingrid aangeeft is een gipsplaat handig. Geen gipsboard maar een ca 8 cm dikke plaat gips (bouwmarkt).
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het is niet goed in een ruimte te werken waar een oven werkt... Ik veronderstel dat na degelijk verluchten het wel ok is. Misschien zijn er wel forumleden die hier een degelijke uitleg voor hebben...
    Ik werk op een gewone tafel met daarop een plank MDF. Als je porselein giet dan is een gipsplaat wel handig.
    Succes
    beantwoord
  • En het wordt in een ruimte waar tevens een oven in gebruik is, erg warm als deze aanstaat;) zeker met een stook die voor porselein gebruikelijk is...

    Dus liever in een aparte ruimte waar niet continue ook gewerkt wordt. Garage, een schuur is prima als er plaats voor is.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt allemaal voor de antwoorden en tips!!!
    beantwoord
  • Ideaal om op te werken is een vezel-cementplaat +/- 1 cm dikte.

    http://www.eternit.nl/

    Bij gipsplaten zit het gevaar er in dat er gips in de klei kan terecht komen. Gips onttrekt ook het water uit de klei waardoor deze te snel gaat uitdrogen. Is ook snel aan slijtage onderhevig. MDF of triplex heeft dan weer het nadeel dat de klei er zich gaat aan vasthechten. Vezel-cementplaat kan men zonder probleem met een spatel en:of water reinigen. Vast verkrijgbaar in een lokale bouwmarkt.
    beantwoord
  • Michel, heb net even op je site gekeken. Prachtig werk! En opeens begon het mij te dagen dat we volgens mij elkaar een paar jaar geleden op de Sieraad Art Fair hebben gesproken. Ik stond er met mijn collectie "short stories,Juwelen van zilver, porselein en transfers (het hert uit Gent). Weet je waarschijnlijk niet meer. Anyway: it's a small galaxy!
    Groetjes,
    Ute
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.