ALGEMEEN > Ovens > Oude oven kopen?

Hallo, ik heb de mogelijkheid om een VeKa KVK 32 uit 1975 te kopen. Het is dus een oudje met twee knoppen voor het regelen van de temperatuur. Het zou mijn eerste oven worden. Hij wordt verkocht bij een kringloopwinkel , dus daar kunnen ze me geen advies over het gebruik geven. Wel kan ik hulp vragen aan de technische man van VeKa. De prijs is 75 euro. Is dit een een leuke oven om mee te beginnen of kan ik beter doorsparen voor een nieuwere oven? Daarbij: waar let ik op als ik de oven zou willen kopen? Graag ontvang ik advies, alvast bedankt!

28 antwoorden

  • Bij een oude oven heb je het nadeel, dat er eerder mankementen aan kunnen komen. Spiralen die vervangen moeten worden omdat ze niet meer de juiste temperatuur stoken, of het regelsysteem kan kapot gaan intern. Het regelsysteem is een soort kastje met electronica waarmee je het stookprogramma instelt zodat de oven vervolgens de door jou ingestelde temperatuur haalt.

    Als ik jou was, zou ik me eens laten informeren bij een ovenbouwer, bijv. Westeneng of desnoods Ve Ka, en eens vragen of ze een "oudje" hebben staan die nog een tijdje mee kan en waarbij de leverancier ook nog de onderdelen voor heeft. Vaak hebben deze leveranciers tweedehands ovens.

    Met sommige hobbies ontkom je niet aan investeringen, om met plezier te kunnen werken. Geldt ook voor keramiek.
    Persoonlijk zou ik door sparen voor een wat nieuwere, met support van de leverancier wellicht en een handleiding.
    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Het lijkt me dat je hier geen buil aan kan vallen.
    beantwoord
  • Nee, misschien niet ;-) .. Maar ik moet ovenplaten en toebehoren kopen en nog eea investeren, dus vroeg ik me af of zo'n oven dat waard is. Heb je ervaring met oude ovens? Zijn ze geschikt voor een beginner met weinig tot geen ervaring met ovens? Of is het gebruik van een jonger exemplaar dan aan te raden? Dat is mijn afweging.
    beantwoord
  • Beste Jeanine, bedankt voor je bericht. Ik twijfelde: is dit een kans of beter wachten. Ik wil graag investeren in het pottenbakken, maar wil dan wel een goede investering doen. Zeker omdat ik er lange tijd plezier van wil hebben. Ik las elders op dit forum ook dat een oude oven er heel lang over deed om de temperatuur te halen en dan ook te snel afkoelde. Met jouw antwoord erbij weet ik wat te doen. Bedankt!! Hartelijke groet, Jorieke
    beantwoord
  • Jorieke, slaap er eens rustig een "paar nachtjes" over.
    En lees er over op dit forum, internet, of een boek zodat je straks een fijne oven aanschaft die geschikt is voor het gene wat je wilt maken.
    De voorpret is ook leuk...;)
    beantwoord
  • Ja dat is zeker waar Jeanine! Bedankt voor je advies ;-)
    beantwoord
  • Kijk eens op marktplaats onder keramiekovens. Staan m.i. Een paar leuke oventjes bij om te starten.
    beantwoord
  • Hai Bart, ja daar heb ik ook gekeken. Welke zijn volgens jou geschikt ... als je gelegenheid hebt om dat te bekijken, natuurlijk ;-)
    beantwoord
  • Sorry, Bert (ipv Bart).
    beantwoord
  • beantwoord
  • Jorieke, zoals ik op de advertentie van Bert kan zien, is het een grote oven, wat op zich aantrekkelijk is. Maar, ik zag ook dat je er een krachtstroom-aansluiting voor nodig hebt. Dus een electricien zou dit moeten bewerkstelligen omdat deze oven niet geschikt is voor het lichtnet. Dat brengt wel wat kosten extra met zich mee... (Ik weet niet exact hoeveel dit dan is)

    Er staat niet bij uit welk jaar de oven komt maar dat zou je kunnen navragen.
    De spiralen zouden vervangen kunnen worden voor nieuwe (bijv. Westeneng ovens maakt deze op maat) dus als de oven zelf, de behuizing zeg maar, nog goed is, zou dit mogelijk zijn indien de spiralen niet meer goed zijn...
    Verder zou mooi zijn als het computergestuurde regelapparaat nog werkt, dan ben je al een heel eind.

    Mijn advies, Jorieke, informeer via de adverteerder even goed, wat de oven nog kan.
    En vergelijk zo'n zelfde soort oven, dus de inhoud e.d. met een geheel nieuwe. Dan weet je de nieuwprijs en wordt het al weer wat makkelijker om op zo'n advertentie te bieden.
    Succes!😊
    beantwoord
  • Wat mij opvalt aan deze oven is dat sommige spiralen buiten de goot liggen. Dit lijkt mij slijtage en zullen waarschijnlijk binnen korte tijd vervangen moeten worden. Spiralen, wanneer ze op leeftijd zijn, zijn gevoelig en breken snel. Je legt ze niet makkelijk en veilig terug. Ik zie trouwens geen digitale controler, deze werkt nog met een temperatuurkegel.
    beantwoord
  • Voordat ik een hele hoop ellende over me heen krijg, een kilnsitter met temperatuurkegel werkt heel goed! De oven werkt op 380 volt, deze kun je niet ombouwen naar 220 volt omdat het stroomverbruik te hoog ligt. Om deze oven goed te laten werken heb je een drie-fase groep van 3 x 20 amp ( dat is krap,liever 3 x 25 amp) alleen al voor de oven nodig. Ik heb begin dit jaar m'n meterkast aangepast. Het opwaarderen van je hoofdzekering is niet goedkoop, ook omdat je netwerkkosten omhoog gaan.
    beantwoord
  • Hai Marcel, bedankt voor je bericht. Ik had idd gezien dat deze op krachtstroom werkt. Dat is net iets teveel van het goede in een keer voor mij. Bedankt voor je tips.

    En Jeanine, jij ook nog bedankt voor je advies!! Zo weet ik beter waar op te letten.
    beantwoord
  • Misschien is dit wat? Mooi op 1 fase, 3600 watt en tot 1300 graden. Alleen de inhoud is 39 liter, dit lijkt mij meer. Maar navraag doet weten. Wel met gebruik van een temperatuurkegel. Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m94049961e4
    beantwoord
  • Bedankt Marcel, maar deze is inmiddels verkocht, volgens mij. Althans ik kan de pagina niet openen.
    beantwoord
  • Onderstaande oven is voor mij gereserveerd. Deze is tot nu toe gewoon in gebruik geweest (verkoop vanwege behoefte aan groter model). Ik heb niet zo'n groot budget, dus leek dit me een goed begin.

    http://link.marktplaats.nl/m939933053

    beantwoord
  • Oké. Mooi dat je uiteindelijk geslaagd ben. Die andere die ik voorstelde, zat een fout in de link. Was ook niet duur. Maar is inmiddels al gereserveerd. Succes!
    beantwoord
  • Marcel, denk je dat die oven die voor
    mij gereserveerd is, wat is?
    beantwoord
  • Jorieke, die oven lijkt me in zeer degelijk en in goede staat en uitstekend voor een beginner. Als de prijs wat meevalt heb je een goede koop gedaan.
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord. De prijs viel mee, dus ik ben er blij mee! Inderdaad een leuke beginnersoven ;-)
    beantwoord
  • Die prijs is nix mis mee, Lucien en Jorieke. Voor 120 E koop je normaal geen oven (er vanuitgaande dat jij, Jorieke, de laatste bieder bent).
    beantwoord
  • Nee, ik heb de oven voor 100 euro. Dat laatste bod werd gedaan toen de oven al voor mij reserveerd was ;-))))
    beantwoord
  • WAW ! Dat - is - een - koopje !! ( Mag er nog een spiraal stuk zijn, dan nog heb je een goede zaak gedaan ).
    beantwoord
  • Kijk, das nog eens helemaal mooi. Zo is het maar net, Lucien.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties! Ik was er al blij mee, maar nu helemaal!!
    beantwoord
  • Ha fijn Jorieke! Heel veel plezier er mee, en verder uiteraard met het mooie "keramiek-en pottenbakken-vak":)! (Om het zo maar een te zeggen he)
    beantwoord
  • Inderdaad Jeanine, en bedankt!! :-) Het is een mooi vak ... nog heel veel te leren, heel wat uitdagingen, maar daardoor heel inspirerend!!

    Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.