ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > siliciumcarbide

Alweer een jaar geleden heb ik een vraag gesteld over het toevoegen van siliciumcarbide aan een glazuur om een 'krater'-effect te krijgen. Van Hanneke Bruijnje en Frans Boot heb ik toen praktische tips gekregen waarmee ik later aan de slag ben gegaan. Het is me echter niet gelukt om het effekt te krijgen.
Ik heb 0,5 procent siliciumcarbide(SiC/carborundum) toegevoegd aan een willekeurig glazuur en elektrisch gestookt op 1080 graden. Daarna een kalieveldspaatglazuur gekozen, 1,5 procent siliciumcarbide toegevoegd en gestookt op 1220 graden. Beide keren zat de siliciumcarbide na de stook nog als korreltjes in het glazuur.

Wie heeft een idee waar het niet goed gaat? Kan de siliciumcarbide op een bepaalde manier zijn werking verliezen?

Alvast bedankt voor de reactie!
Ineke

gevraagd

4 antwoorden

  • Hoi Ineke,

    Ik begrijp niet goed wat er fout gaat bij jou. De siliciumcarbide die ik gebruik is ook al wat jaartjes oud, maar doet het nog steeds.
    Mogelijk moet je iets meer toevoegen. Gewoon uitproberen lijkt mij.
    Bijgaand een voorbeeld van een vaas, waarop dit is gebruikt.
    Succes,
    Hanneke
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Ineke,

    Je zou ook een keertje mangaandioxide uit kunnen proberen Deze grondstof word ook verwerkt in krater glazuren.
    Nog een tipje.Een gewoon aardewerk recept uitproberen op zwarte aardewerk klei (hier zit ook weer mangaandioxide in.Ik heb zo een receptje wat warm geel glad was op witte en rode klei een heel mooi glad gekraterd glazuur werd op zwarte klei.
    Met glad bedoel ik geen scherpe kraters maar glad voelende kraters en dit was een erg mooi effect.

    Misschien kan je hier wat mee.
    Gr.Suus
    www.suuskeramiek.com
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Soms gebeuren de dingen zonder dat je het wil. Zoals bij deze schaal die een duidelijk kraterglazuur heeft gekregen terwijl het geen opzet was. Waarschijnlijk is dit in de afkoelingsfase ontstaan. De luchtbellen die in het glazuur zijn ontstaan waren niet verdwenen toen het glazuur in de afkoelingsfase terecht kwam. Ik heb de luchtbellen gedeeltelijk weggehaald.
    Het glazuur is een kant-en-klaar recept van Ve-Ka uit 1700 serie geloof ik geel met een spikkel. Het is een rode aardewerkklei. De uitsparingen zijn gemaakt met was. De schaal is bovenop een biscuitstook gebrand.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Deddy,
    Ditzelfde effect heb ik ook gehad met een glazuur die ik op 900 gr. gebakken had (te lage temperatuur voor dit glazuur). Nogmaals bakken op 1040 gaven het glazuur weer een gewone gladde uitstraling.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.