ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Gecraqueleerd uit de oven

Heb schaaltjes met deksels gemaakt ,zien er prachtig uit,maar ze hebben allemaal al scheurtjes in de glazuur(helemaal gecraqueleerd), behalve het schaaltje dat ik met tinwit had gedaan.
Heb transparant glanzend van keramikos gebruikt 1020- 1080. 120*C/U tøt 600*C en dan200*c/U tot 1060.
Kan ik ze opnieuw stoken,maar dan hoger en hoe hoog dan? Moet ik ze dan ook opnieuw glazuren?

4 antwoorden

  • Catharina, dit heeft weinig met temperatuur te maken, maar met de gebruikte klei. Hoger stoken denk ik niet dat dit de oplossing is. Wat kwarts aan het glazuur toevoegen zal helpen. Een klei met lager sinterpunt ( 1150°C max.) gebruiken indien je dit glazuur wil gebruiken.
    beantwoord
  • Dank je voor je antwoord Luciën . Ik heb creaton 208 gebruikt ( 1000-1280)
    Hoeveel kwarts moet ik dan toevoegen ? Ik heb het ooit eens met vaasjes gehad een jaar of 5 geleden en toen had ik advies gekregen om ze hoger te stoken.ik had toen veka 1100 glans gebruikt .Kon het niet meer terugvinden,want er is heel wat informatie verdwenen van mijn computer.
    beantwoord
  • Catharina, zoals ik al dacht werk je met aardewerkglazuur op steengoedklei. Deze klei gaat onvoldoende meekrimpen en het glazuur gaat erop barsten ( glazuur rijk aan Al²O³ en/of B²O³ ). Probeer eens met 2 en 4 %. Dit zou moeten volstaan.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien,duidelijk, ik ga er mee aan de slag.de schaaltjes laat ik maar zo,het is niet echt storend.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.