ALGEMEEN > Diversen > De leeftijd

Wellicht vinden sommige dit een vreemde vraag, maar zelf stel ik mij deze wel eens.
Welke leeftijd gaat er schuil achter de vraagsteller?
Misschien leuk om dit bij het profiel te melden!
Zo krijg je een idee van de gemiddelde leeftijd van 'keramisten'.Met alle respect overigens.
Ik ben van 1948.
groet, truus w.

30 antwoorden

  • Hallo, Truus,
    Mij ontgaat een beetje het verband tussen klei en leeftijd. Net zo min als er verband is tussen enthousiasme, interesse en leeftijd.
    Ik mis hier eigenlijk niets.
    groetjes,
    Inez
    beantwoord
  • Het is slechts een gedachte! Zonder enige bij-gedachte!
    En al helemaal niet op persoonlijk vlak.
    Sorry!
    gr, truus w.
    beantwoord
  • Geeft niet, Truus, maar ik zie het niet.
    Ik ontmoette een man ooit op een keramiekmarkt achter een rollator volgepakt met kleipakken en nog altijd enthousiast over klei. Volgens mij heeft klei geen leeftijd.
    Groetjes, Inez
    beantwoord
  • Oude klei doet het heel goed !
    beantwoord
  • Hahahaha, een goeie! Ergens ben ik ook wel benieuwd hoe oud de gemiddelde keramist is. Bij ons op de BKT (Beoefenaars Keramische Techniek te Eindhoven) ligt de gemiddelde leeftijd op 55 a 60 jaar (van onze groep). Ikzelf ben van 1967. Is dit toevallig of is het niet interessant voor jongeren?
    beantwoord
  • @ Jan, leuk uitgedrukt!

    @ Marcel, jij bereikt eens de status van oude rot in het vak.
    Met zo`n vroege start.
    Fantastisch toch: 1967.
    Ik begon als senior, jammer genoeg.
    Heb je site bezocht en de biscuit/galerie, prachtig werk en dat vanaf 2009 ; gaaf/groots en welk een verscheidenheid.
    Een snelle ontwikkeling. Mooi is dat.
    W.b. de jongeren, ze weten niet wat ze missen!
    Succes met je werk.
    vriendelijke groet, truus w.


    beantwoord
  • En ik ben van 1965...! Ben sinds 1999 met keramiek bezig. Ook nog piepjong dus hahaha!
    beantwoord
  • Nou, vooruit Truus, nu lijkt het toch leuk te worden hier.
    Ik ben van 1945 en later pas de tijd gekregen om mijn hart te kunnen volgen. Jongen grootbrengen kost veel tijd. In 2006 begonnen en niet meer te stoppen. Probeer hier de kinderen deze verslaving over te brengen maar het is soms moeilijk op boksen tegen de electronica wat overigens ook leuk en leerzaam is.
    Gr. Inez
    beantwoord
  • Inderdaad Inez, de electronica. En net wat je tevens zei, "verslaving"!
    Werken met klei is een heerlijke bezigheid, draaien op de draaischijf brengt me altijd "in het nu" wat voelt als een kleine vakantie. (vakantiegevoel zit dus blijkbaar ook een beetje tussen de oren haha)
    En wat is er leuker dan iets moois maken, gaandeweg je bezig bent.
    Gelukkig kan dit op elke leeftijd, da's het mooie.


    beantwoord
  • @ Truus: Leuk om te horen, heel erg bedankt voor je mooie commentaar :-).
    @ Jeanine: Ben ik niet de enige jonge keramist, hahahaha.
    beantwoord
  • Ik weet ook alles van deze verslaving die dateert van 1960, toen pas 11 jaar was. Maar dat was niet onlogisch, meet een vader die een pottenbakkerij had. Ik zie mijzelf ook niet stoppen en hoop nog lang door te kunnen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik ben van 1979, sinds 2013 met hobbymatig met keramiek bezig.
    beantwoord
  • Ik ben van 1948. Kunstacademie 1960 - '70. Stage '76-'79. Vanaf 1980 beroepshalve bezig tot op heden. Geen leerkracht.
    beantwoord
  • Leuk dat er positief op wordt gereageerd.
    Hier blijven we jong bij.☺
    groet,
    truus w.(1948).!!!
    beantwoord
  • Ik ben van 1966 maar pas drie jaar geleden met keramiek begonnen, en dan nog min of meer per ongeluk. Ik had nooit gedacht dat het iets voor mij zou zijn maar ik merk nu wel altijd dat er een blij en vredig gevoel over me heen komt als ik in mijn werkplaatsje kom en begin te scharrelen met materialen en gereedschappen. Je kunt dus blijkbaar op elke leeftijd de geest krijgen!
    beantwoord
  • Het zal ook best wel interessant zijn voor jongeren, maar de tijd zou ze zomaar kunnen ontbreken, omdat "nu"andere dingen voorrang hebben.

    Ikzelf vond het in begin jaren 60 op de lagere school al het enigste deel van de lessen "Handenarbeid" die de moeite waard waren, dat werd dan ook snel opgepakt door de leraar en dus mocht ik iedere week met klei m'n gang gaan....

    Daarna 50 jaar hard werken en nu sinds twee jaar tijd om het weer op te pakken en ik vind het een partij leuk.... ;-)

    En heb nu in combinatie met de schilderijen van mijn echtgenote een expositie in Galerie KunZst in de Bassin te Maastricht tot 9 augustus ;-)

    Ben trouwens van 52 :-)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • 1962..

    ook van thuis mee gekregen ( olde kruijk milsbeek)
    cactus bakjes krabben..:(

    nu al weer zo,n 30 35 jaar in het vak..:)

    grt Alf
    beantwoord
  • Plezant en ook leuk al die verjaardagen!
    Ben van 1938 en sinds 1969 is mijn hobby (keramiek) mijn beroep geworden.
    Nog altijd mee bezig en nog geen moment spijt gehad met deze beslissing.
    beantwoord
  • Nou, dan was de vraag toch nog zo vreemd niet om deze eens te stellen! Leuke reacties, gezellig!
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Zo is t maar net, Truus. ;-)
    beantwoord
  • En ik ben van 1970 :-) ik maakte vroeger op school kennis met klei, ik weet nog van de kleuterschool daar stonden altijd van die donkergrijze blokken met een gat er in gedrukt en daar werd water in geschonken, zo bleef de klei zacht. Afijn ik weet niet beter als dat ik op iedere school wel met klei heb geknutseld en als ik ergens moest logeren kreeg ik altijd een bonk klei mee met mijn oventje dat op een gasfornuis kon, dan had men geen kind aan mij. Nadat ik kinderen kreeg zijn mijn hobby materialen op zolder verdwenen en en daarna tijdens een verhuizing geheel verdwenen, pas de laatste twee jaar ben ik begonnen weer wat spullen aan te schaffen en heb ik van iemand gietmallen en een oventje overgenomen dus nu kan ik weer los. Ik heb wel eens geprobeerd om samen met mijn kinderen te knutselen maar helaas hebben ze op dat vlak geen enkel gen meegekregen je zou ze nog geen kwast in de handen durven geven creatief is dus niet iets wat iedereen in zich heeft. En wat de scholen van nu betreft ik zie geen tafels met zandbak of planten in de vensterbank en klei, misschien heeft het ook met regelgeving te maken en stel je voor dat ze vieze handjes krijgen zeg. Maar ik knutsel weer!
    beantwoord
  • Ik denk regelmatig, hoe leuk zou het zijn om met wat van die "kleifanaten" van deze site een weekje op te trekken en samen kennis uit te wisselen.
    Ik zou zeggen: welkom hier op onze stek.
    www.lacolline-linard.fr Dit is beslist niet uit enig commercieel oogpunt, maar alleen omdat klei zo eindeloos veelzijdig en een lange zoektocht is.
    Ik hoor het wel.
    groetjes, Inez
    beantwoord
  • Leuk idee maar ik ben niet zo rijslustig, laat staan dat ik de grens over kom hihihi
    beantwoord
  • Nee, ik ook niet. Idd wel leuk idee, maar ik hou het liever bij m`n eigen plekje.
    beantwoord
  • ik kan me er alles bij voorstellen.
    beantwoord
  • Mijn grote voorbeeld is Beatrice Wood, Amerikaanse kunstenares/keramiste, waarvan gezegd werd, dat ze de laatste 25 jaar van haar leven haar mooiste werk gemaakt heeft. But mind you: Ze werd 105!
    Dus bij tijd van leven, en er niet mee ophouden, hebben we de kans nog ons beste werk te maken!
    beantwoord
  • wat leuk om dit allemaal te lezen!
    en sta ervan versteld dat er weinig keramisten van mijn leeftijd zijn. Hoe kan dit?

    Ik denk dat het komt omdat jongere mensen zich graag willen scholen op meerdere vlakken en zich liever designer noemen dan bijvoorbeeld een keramist, stoffeerder of timmerman (denk ik zo he ;-) )

    Mijn leeftijd is trouwens 25 en ik wil iedereen erg bedanken voor dit fijne forum!

    Heb het de afgelopen weken meer dan nodig gehad!!
    beantwoord
  • Ben in 1964 geboren, ben op mijn 25-ste gaan draaien, ben na zo'n tien jaar gestopt en heb nu een jaar geleden de draad weer opgepakt. Ik vind leeftijd overigens volstrekt oninteressant. Een foto op t profiel zegt mij veel meer.
    beantwoord
  • Ik ben 57 en 13 geleden op de Vrij kunstzinnigen jaren in aanraking gekomen niet veel mee gedaan. Uiteindelijk 4 jaar geleden een leuke cursus gevolgd nu werk ik iedere dag met klei op mijn werk als activiteitenbegeleidster en maak leuke kunstwerkjes met mensen met niet aangeboren hersenletsel, zij vinden het geweldig.Ik ga over 2 weken naar de klei academie.En ook verslaaft aan de draaischijf!!!,😄
    beantwoord
  • Mooi Marjan! Hopelijk mag je dit dankbare werk nog lang doen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.