ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Uitlopende glazuur en kraters

Ik heb een oude oven en resultaat is nog niet wat ik verwacht had. Dit is wat ik gedaan heb:
23 juni

Gang 1:
Biscuit 999 C
Cone 06
- witte klei.
16:10 stand 2, 1 uur
1730 stand 6
1847 stand 8
1908 stand full

Gang 2:
Keramiek, 1058C
Cone 04
14:39 stand 2, 50 min
15:12 stand M, 50 min
16:12 stand full
20:15 klaar, 5:45 uur
Resultaat: matig. Blauwe schaal heeft kraters en bellen
Bijlagen:
gevraagd

12 antwoorden

  • Christian, dit heeft niks te maken met het stooktraject, dan wel met de glazuursamenstelling.
    - gebruik je een steengoedklei ?( bv.max. 1250°C )
    - gekocht glazuur of zelf samengesteld ?
    beantwoord
  • Dank,
    Glazuur is Botz, 9352 Craquelé türkis
    glossy. Klei is Magma KN123 chamotte klei fijn wit
    Temperatuur: 1000-1280ºC
    Chamotte: 0-0.5 mm
    Bakkleur: witbakkend

    dus wat is er aan het misgaan? Interessant dat het niet het bakproces is.
    Andere uitkomsten van andere stukken is ook dat het keramiek niet goed dekt. Maar toen had ik roodbakkend klei genomen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Christiaan, Botz 9352 zegt me niks. Poeder glazuur ? Kwastglazuur ? Stooktraject in °C ? ( min-max temp.)
    beantwoord
  • Lucien, Botz 9352 is kwastglazuur, Firing range: 1020° - 1060° C. (Google is makkelijk ;-) ). Christiaan, de volgende info vond ik bij Botz: "Turquoise, transparent, glossy crackle glaze, must be applied in 1 coat only since it tends to run strongly. To prevent formation blisters, biscuit fire at 1000 °C." Heb je je daar aangehouden?
    beantwoord
  • Haha, dank voor uitzoeken. Ik heb op potje gekeken en daar staat 2-3 lagen aanbrengen. Ik heb wel biscuit op 999C gebakken dus daar zou het niet aan moeten liggen. Maar wel dus 3 lagen gedaan. Verklaart dat dan ook de kraters?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Christiaan,

    Ik heb onlangs net hetzelfde voorgehad. Op de "lange" uitleg van het potje staat inderdaad 2-3 lagen. Maar kijk eens vooraan ;) onder "Turquoise crackle"...daar staat : attention : only 1 coat. Met één laag een heel mooi resultaat en geen kraters meer. En dit glazuur is ook enkel voor de binnenkant, is enorm aflopend. Veel succes verder !

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Kijk, daar heb je de uitleg! Ik denk dat als je het te dik doet, dat de glazuur gaat koken met dit als gevolg. Let wel op, de glazuur is niet dekkend! Het is transparant turquoise!
    beantwoord
  • Wel waardeloos dat er idd "2 tot 3 lagen" op staat....
    beantwoord
  • Helder, dank voor alle antwoorden. Inderdaad staat op de voorkant heel klein, 1 laag . . . had ik moeten zien. Ook inderdaad semi transparant zie ik nu.
    Op naar volgende experiment :)
    beantwoord
  • Kwastglazuren bevatten een hoge dosis stelmiddelen en producten die het water vasthouden. Deze verbranden en vormen carbon wat kans moet krijgen om het glazuur te verlaten. Indien er snel gestookt wordt en het glazuur dik is aangebracht heeft hebben deze reststoffen niet de kans om het gesmolten glazuur te verlaten. Men mag wel snel stoken, maar dan is pendelen de remedie om het glazuur alsnog ' gaar ' te krijgen. Indien er met cone 04 is gewerkt kan het best zijn, indien het glazuur Boor bevat, er ook blaasjes ( koken ) kunnen ontstaan, gezien men dan aan de bovengrens van het glazuur aan zit. ( ik ben niet zo'n Botz -fan. Eerder een Welte )
    beantwoord
  • Graag gedaan, Christiaan. Succes!
    beantwoord
  • In dit geval zien de blaasjes er zo uit dat het ontsnappende gas uit de scherf zelf komt. Het is dan zaak om, behalve het dunnere glazuren ook de laatste honderdvijftig graden van de biscuitstook te vertragen, zodat de vluchtige stoffen/gassen de tijd krijgen de scherf te verlaten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.