ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Hoe maak ik knalgeel steengoed glazuur??

Ik heb een opdracht gekregen om een beeld glanzend geel te maken.
Dit beeld moet buiten komen te staan dus moet het wel steengoed gebakken worden.
Heeft iemand enig idee of dit kan en als het kan welk glazuur gebruik ik hiervoor?

3 antwoorden

  • Misvatting. Hoeft niet op steengoedtemperatuur te worden gebakken. Er mag enkel niet de kans bestaan dat er ergens water in kan blijven staan. Een klei tot 1150°C uiterste bovengrens volstaat. Een glazuur voor 1080°C - 1100°C is OK.
    Werk met pigmenten van het merk Ferro of Matthey.Deze zijn stabiel tot minstens 1250°C.
    beantwoord
  • Bij voorkeur een gechamotteerde klei gebruiken die behoorlijk is dichtgesinterd, dat wil zeggen gestookt op diens toptemperatuur. De absorptie van de scherf (gebakken klei) dient onder 0,5% te zijn. Een glazuur voor die toptemperatuur is dan het gemakkelijkst. Het glazuur kan ook van een lagere temperatuur zijn op voorwaarde dat de scherf zo hoog is gestookt. Het glazuren zelf is dan wel wat lastiger omdat de scherf niet meer het vocht uit het aangemaakte glazuur absorbeert.
    beantwoord
  • keramikos heeft een mooie glazuur voor transp glad

    klei,1795 van fuchs ( te koop bij keramikos etc..)

    geelpigment 9 ook keramikos )ongeveer 10% op drooggewicht

    en klaar is nel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.