ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku recept

Ik heb raku-recept gekregen voor een bol: 1; Gerstley borate en 2; Nephaline Syenite + kopercarbonaat en een mestpuntje cobaltoxyde.
Voor de kopercarbonaat kan ik koperoxide gebruiken (juist?). Cobaltoxide begrijp ik.
Mijn vraag: grondstof 1 en 2, wat doet dat precies en in welke hoeveelheid moet ik deze gebruiken bij een bol van een ΓΈ van 25 cm? Daarna het geheel mengen met pehatine en kwasten. Tijdens een expositie zag ik een bol met deze bewerking met prachtig resultaat. Maar de samenstelling is voor mij koffiedik. Misschien kan iemand mij duidelijkheid geven.
Dank en groet, truus w.

9 antwoorden

  • Een veel gebruikte verhouding is: 50% Gerstleyboraat en 50% Nepheline Syeniet. Glazuren met een groot percentage Gerstleyboraat hebben geen pehatine nodig, ze geven bij het kwasten geen strepen en je hoeft het niet heel dik aan te brengen. Kopercarbonaat wordt vaak gebruikt om dat het zich beter laat mengen, maar koperoxide kan ook. Zeker als het fijn gemalen is. Je hebt er minder van nodig dan kopercarbonaat omdat het sterker kleurt. Veel informatie hierover vind je in het boek Rakuvaria 2 van Ine en Ed Knops.
    beantwoord
  • Kobaltoxide kan je ook beter vervangen door Kopercarbonaat. In tegenstelling tot Koper gaat Kobalt nooit aan de smelting deelnemen. Daardoor zal kobaltoxide steeds enkel blauwe stippen geven. Kobaltcarbonaat heeft een fijnere structuur en zijn de stipjes niet meer zichtbaar.
    beantwoord
  • Ik zou kobaltoxide niet vervangen door kopercarbonaat. De eerste levert een blauwe kleur terwijl de tweede grondstof een groene kleur geeft.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Sorry Michel, ik bedoelde wel degelijk Kobaltcarbonaat ( uiteraard ! )
    beantwoord
  • Michel en Lucien, dank voor jullie reactie.
    Dan de 2 grondstoffen 50% Gerstleyboraat en 50% Nepheline Syeniet werken deze als een fritte?
    Wat doen `ze`precies?Waarvoor dienen deze?
    Ik zal tzt nogeens het boek van Rakuvaria aanschaffen of lenen, maar daarmee heb ik nu geen antwoord.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Beiden zijn ruwe grondstoffen:

    digitalfire.com/.../gerstley_borate_806.html
    : is voornamelijk leverancier van Calcium en boor

    digitalfire.com/.../nepheline_syenite_1069.html
    Is voornamelijk leverancier van Kalium, Natrium, Aluminium en Silicium ( Silicium in kleinere mate dan veldspaat )

    De samenstelling kan wel eens verschillen van leverancier tot leverancier. Steeds de samenstelling vragen.

    Om het eenvoudig uit te drukken zorgt de ene grondstof voor de nodige oppervlaktespanning en de andere voor zijn viscositeit.
    beantwoord
  • Lucien, prachtig, bedankt voor het antwoord.
    Ik blijf het geweldig vinden wanneer mij iets niet duidelijk is omtrent `iets` ik terecht kan op het forum.
    Dank.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Lucien, nog dank voor de verwijzing naar de informatie site.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, handig om grondstoffen met elkaar te vergelijken en hun doel. Onuitputtelijke informatie, is het niet ? En... graag gedaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.