ALGEMEEN > Klei - Porselein > vervormen van papierporselein

ik maak kommen van papierporselein, ik bak ze op zilverzand op 1200° - ikzet ze rechtop maar heb toch vervorming van de bovenrand. Hoe los ik dit op? Omgekeerd bakken? Op een meekrimpmal plaatsen , heb ik al gelezen maar wat is een meekrimpmal?
Alvast bedankt voor de hulp.
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Heb helaas geen antwoord op je vraag... Maar de kommen vind ik schitterend!
    beantwoord
  • Beste Jeanine, ik,volgde een demo bij guy van leemput (sterk aan te bevelen)
    Je bakt drie zaken terzelfder tijd. Je hebt een soort vaasje, buisje, bv gedraaid in gewone klei. Je hebt een vormpje gemaakt van gietporselein plaatje dat je op een ballon laat drogen. Ballon van dezelfde afmeting als je werk. Dit plaatje, vormpje, is niet zo groot als je werk, en als derde heb je je kom. Alle drie zijn ONGEBAKKEN, zullen dus samen krimpen. Je plaatst eerste het buisje, met wat batz erop, dan het vormpje, dat ook ingesmeerd werd met batz. Je hebt dan al een soort paddestoel. En dan plaats je je kom omgekeerd erop. Bij vervorming vervormt jouw vorm dus naar beneden. Mocht je werk wat kleven aan zijn steun, lichtjes hameren op de steun en het komt los. Bij mijn volgend werk zal ik duidelijk foto's maken. Veel succes
    beantwoord
  • Beste Jeanine, ik moest nog schrijven dat het buisje en het hoedje maar eenmaal kunnen dienen, aangezien ze ongebakken moeten zijn.
    beantwoord
  • dank je wel Beatrice.Ik denk dat ik het begrijp maar voor de zekerheid zal ik maar wachten tot ik een foto van jou doorgestuurd krijg.
    Bij Colpaert is er een workshop v Guy Van Leemput maar die is helaas al volzet.
    Tot al bedankt.
    beantwoord
  • Om niet te wachten op een volgende bak stuur ik je nu de foto s van de vorige bak, waar ik dan eens mijn afgewerkte kom op teruggezet heb.
    Heet dit systeem moet je enkel doen bij heet dun porselein dat zou plat vallen. Iets stevige werken hebben dit niet nodig dacht ik.
    In mijn uitleg ben ik slordig geweest: batz=batt wash van Botz
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nu is het wel duidelijker. Alleen heb ik een vraagje ivm het tussenstuk. Ik veronderstel dat ik eerst mijn vorm maak, vervolgens een ballon opblaas tot die in de vorm kan. Vervolgens rol ik een porseleinen plaatje uit en leg het over de ballon. Laat alles drogen en ondertussen heb ik een buisje gemaakt in gewone klei. Tenslotte de 3 stuks op mekaar en zo in de oven.
    Klopt dit Beatirce?
    beantwoord
  • Ja, alleen moet er tussen de verschillende stukken batt wash aangebracht worden zodat ze los van elkaar blijven.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt voor je raadgeving. Ik ga het uitproberen en laat je het resultaat weten.
    Nogmaals dank Beatrice.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.