ALGEMEEN > Stoken > karton meestoken

Op advies van een deskundig kleier, wiens adres ik niet heb, maakte ik een trap om een kartonnen buis heen.Ik ging ervan uit dat deze gewoon verbrandt tijdens het stookproces in mijn electrische oven.

Toch ben ik gaan twijfelen en heb een uurtje zitten lezen op het forum. Ik weet nu dat je papier in klei kunt meestoken, als je maar langzaam stookt tussen 700 en 900 graden en dat je behalve het stookgat ook deuren en ramen open moet doen.

Graag wil ik jullie advies, kan ik de koker meestoken. De trap is namelijk nu bijna klaar; dit in tegenstelling tot de foto.

Kan ik ook ander werk biscuit stoken?
Bedankt voor het meedenken.
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Wel zien dat je voldoende papier gebruikt! Misschien wel eerst een laagje stevige plastic om de buis rollen en dan pas krantenpapier, zo kan je de koker makkelijker verwijderen.
    Veel succes!
    beantwoord
  • De koker kan oorzaak zijn van scheuren bij het drogen van de klei. Stoken met het scouwgat open, dan geeft dit geen probleem.
    beantwoord
  • beste Hannah, het kan wel maar geeft veel rook. Je moet je oven dus wel op een plek hebben staan waar de rook weg kan. Waar ik meer bang voor bent, is dat tijdens het drogen er scheuren in het werkstuk komt omdat het karton niet mee krimpt.
    beantwoord
  • Een volgende keer zou je dit kunnen oplossen door bv krantenpapier om de kartonnen buis te wikkelen. Je kan dan je werk even laten drogen en dan de buis uit het krantenpapier trekken zodat de klei dan verder kan drogen en krimpen. Hoop dat dit een beetje duidelijk is. Je kan na volledige droging dan nog een deel krantenpapier voorzichtig verwijderen. Dit is een werkwijze die goed lukt om cilinders te maken. Jouw werk is wel veel fragieler maar misschien kan je eens proberen met een kleiner exemplaar....
    Veel succes!
    beantwoord
  • Dag Lucien, Marcel en Ingrid,

    Ik ben al jaren bezig met trappen en torens (met tussenpozen hoor!). Dank voor jullie adviezen, ik ga het gewoon proberen en hou jullie op de hoogte. Met de krimp en eventuele breuk heb ik rekening gehouden door de wijze van construeren van de treden.
    beantwoord
  • Oké, dat is dan wel slim. Zelf stook ik karton en papier zonder problemen mee. Ik probeer wel zo veel als mogelijk weg te halen. Scheelt weer stof in de oven.
    beantwoord
  • zo te zien kan je de koker voorzichtig verwijderen.

    dat voorkomt ook dat je werk door de krimp kapot scheurt door de statische koker.

    voor de rest krijg je met karton wat rook..

    dat langzame stoken kan geen kwaad, maar waar het in dat geval over gaat is papierklei...en niet over losse kokers.

    succes

    Alf
    beantwoord
  • Dag allemaal,

    Het stoken is gebeurd en het viel erg mee met de rook en de stank. Ik had een deur open staan en toen ik de oven open deed, lag er wat as rondom de toren. De toren was inderdaad gebroken. Zo'n fragiel bouwsel, met zoveel krachten, dat kon niet goed gaan.

    Ik heb hem gelijmd en ga hem schilderen, zo leert het mij wat over de vormgeving. En dan een volgende keer, de truck van Ingrid gebruiken, door een koker te omwikkelen met papier.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Zoals Ingrid het verteld, doe ik het ook. De plastic zorgt ervoor de je kartonnen buis geen vocht opneemt en niet uitzet en tevens zorgt het ervoor dat je de buis makkelijk eruit kan halen. Ik doe ook om plastic buizen nog wat folie of een plastic zak. dezelfde voordelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.