ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > dikte van glazuurlaag meten

Ik werk de laatste tijd met kristalglazuren en heb gemerkt hoe nauw de dikte van de glazuurlaag luistert. Het enige wat ik heb gevonden en ook gebruik is een vierkant stalen plaatje dat ik met een punt naar onder over het glazuur trek. De breedte van het gleufje is dan tweemaal de diktte van de glzazuur.
In principe werkt het maar het is moeilijk te meten en daarom onnauwkeurig. Heeft iemand een betere oplossing?
Bedankt alvast. Wout van Doornik.

3 antwoorden

  • Ik doe het met een mespuntje, maar denk niet dat dit nauwkeuriger is. Om een goede regelmatige laagdikte te krijgen bij het spuiten, zorg ik ervoor dat het glazuur altijd eenzelfde viscositeit heeft en eenzelfde hoeveelheid lijm. Daardoor zal bij het spuiten de laag glad slaan bij eenzelfde laagdikte. Maar ja, ik denk niet dat jij het glazuur spuitend aanbrengt.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Vorig jaar ben ik ook met kristalglazuren bezig geweest. Ik kwastte altijd drie lagen kruisgewijs over de werkstukken. Dikte glazuur: karnemelk-yoghurtdik.
    Eerst de laagjes laten drogen alvorens een nieuwe op te brengen.
    Aan de onderzijde van de vaas of pot,(zo'n 2cm) bracht ik twee lagen aan, het glazuur loopt erg dus dan zou het aan de onderkant wat minder dik en druppelig uitvloeien.
    Aan de rand van de vaas mag het een laagje extra glazuur hebben. Door het lopen van deze glazuur vloeit er meestal wat naar beneden van zo'n rand, of vaashals waardoor de dikte precies goed wordt dan.
    Verder glaze catchers gebruiken waar de vaas op komt te staan als deze in de oven gezet wordt, om het loopglazuur aan de onderzijde op te vangen.
    Succes en groet😊
    beantwoord
  • Hallo Wout,

    regelmatig glazuren met een spuit geeft een controleerbaar resultaat.

    je zou ook dompelen kunnen overwegen, maar daar heb je naar verhouding extra veel glazzur voor nodig ( vaas moet geheel ondergedompeld zijn. )

    Als je altijd gelijke hoeveelheid water in glazuur doet, en eventueel stelmiddel.

    met mes of je nagel kan je de dikte controleren..hoewel ik toch vn mening ben dat het stook proces ook cruciaal is..

    raadpleeg het boek van mijn oom, die is aardig ver gekomen met zijn technieken:Draai- en glazuurtechnieken voor beginners en gevorderden...van Karel Kurstjens te koop bij bol.com

    groet Alf
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.