ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > oven

We willen nieuwe spiralen voor de Naberthermoven aanbrengen. Een paar vraagjes.
1/Om de hoeveel centimeter moeten de krammetjes geplaatst worden? diam. 55
2/Zijn er dingen waar je nog rekening mee moet houden bij het aanbrengen?
3/Moet de eerste stook na het vernieuwen van de spiralen nog op een bepaalde manier(langzamer b.v.) gedaan worden?
Alvast bedankt.
Groet, Inez

14 antwoorden

  • Beste Inez. Kun je dit niet het beste opvragen bij wie je de spiralen gekocht heb?
    beantwoord
  • Ten tweede is het wat magere informatie. Welke type oven is het?
    Voor de eerste stook met nieuwe spiralen, doe ik dat leeg tot 1050. Advies van Mojo: Segment 1. 0 - 600°C met 80°C/uur.
    Segment 2. 600 - 1050°C met 100°C/uur. gevolgd door 5 min pendelen op 1050°C.
    Segment 3. 0
    Dan kan er een oxidehuidje op de spiralen gekweekt worden wat ten goede komt van je spiralen.
    beantwoord
  • Ja, dat klopt maar ik zie altijd dat er behoorlijk wat techneuten op dit forum zitten, dus eerst dit geprobeerd. Het is een bovenlader 140ltr.
    Weet je toevallig ook iets van de afstand van de krammetjes?
    Bedankt voor je antwoord.
    Inez
    beantwoord
  • Ik vraag me af of je de spiralen van een bovenlader vast moet zetten met krammen. Maar misschien kan iemand advies geven of eens in haar/zijn bovenlader kijken.
    beantwoord
  • Hallo Inez, ik heb ook een bovenlader (van Vingerling) en daar zitten geen "krammetjes" of zo iets.

    Wel een soort "staafje" in 3 hoeken waar de draad achterlangs loopt...

    Als je inzoomt op de foto's zie je wat ik bedoel denk ik, anders wellicht toch maar naar de leverancier of de site van de ovenbouwer... ;-)

    Succes! Willem
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Inez, wij hebben vorig jaar in onze ronde Rohde bovenlader ook een nieuwe spiraal geplaatst.
    Gekocht bij Westeneng ovenbouw.

    De krammetjes hebben we zelf in de ovenwand gedrukt.

    Onze oven heeft een vorm van 7 rechte segmenten (bestaande uit een opgebouwde wand van vuurvaste stenen dus) waar de spiraal ingeplaatst is. Een zevenhoek dus.
    Telkens bij aanvang van een nieuw recht segment, waar dus de spiraal in gedrukt zit, hebben we een krammetje gedrukt. Dit gaat prima omdat zo'n vuurvaste steen poreus is.
    Eerst druk je er de ovenspiraal in, zo goed als kan passend, en dan daarna kun je de krammetjes plaatsen. Die kun je zelfs nog zelf maken; canthaldraad in stukken knippen met een tang en verbuigen waarbij de twee uiteindjes dan in de ovenwand komen.
    Succes!😊

    beantwoord
  • Ja, ik begrijp hoe het bij jullie oven zit. Dat lijkt me gemakkelijker met het bevestigen dan in mijn Nabertherm want daar lopen de spiralen rond.
    Misschien moet ik toch maar weer contact opnemen met de bouwer.
    Hij is nog maar 5 jaar oud en de draden zijn er al heel snel uit gaan hangen. Krammetjes erbij gezet. Heb contact opgenomen met Nabertherm en daar ben ik niet wijzer van geworden want hij zei dat dat niet kon. Foto gestuurd .....
    Heeft iemand misschien dezelfde ervaring?
    Ik zorg altijd voor zoveel mogelijk gelijke spreiding met het vullen. Geen idee hoe dat kan.
    beantwoord
  • Hallo Inez,

    Je kan de spiralen bestellen bij nabertherem, of keramikos
    of Bij westeneng ovenbouw ( maken ze zelf )

    De informatie die je nodig hebt :westeneng: lengte van de spiraal per wand .
    Is het een grote spiraal aaneen , of is hij verdeeld over 2 of 3 segmenten.
    top temperatuur oven

    bij keramikos/naber geef je het type van de oven door als je dat weet

    groet Alf


    beantwoord
  • Hoi, Alf, heb nu pas je toevoeging gezien.
    Ik heb ze inderdaad bij Nabertherm bestelt.
    Maar dan nog blijft staan waarom ze na 4 jaar er al uit gingen hangen. Helaas heb ik daar nog geen passend antwoord op gekregen, ook niet van Nabertherm.
    Dus blijf ik ongerust over de nieuwe.
    Bedankt.
    Inez
    beantwoord
  • Ik snap helemaal dat je ongerust ben, zou ik ook zijn. Nog niets van Nabertherm gehoord? Vraag anders eens bij Westeneng of Keramikos hoe dat zou kunnen gebeuren?
    beantwoord
  • Inez, nieuwe spiralen moet je uitrekken tot de gewenste lengte. Het is beter ze iets langer uit te rekken dan iets te kort. Wanneer je ze iets tekort uitrekt zit er nog spanning op waardoor de spiralen uit hun voegen wippen en nadien gaan doorhangen. Indien je ze wat langer uitrekt gaan deze naar de wand toe duwen. Niks mis met de spiralen, enkel met de ervaring.
    beantwoord
  • Lucien, het was een nieuwe oven dus ik mag toch aannemen dat Nabertherm weet hoe hij spiralen moet aanbrengen?
    De glazuren die ik gebruik zijn uit boeken (dat zegt op zich niet veel) maar het zijn geen glazuren geweest aan mijn eigen fantasie ontsproten zal ik maar zeggen.
    Ook zorg ik altijd voor een goede spreiding.
    Marcel, ik zal inderdaad Keramikos eens bellen misschien hebben zij een gedachte daarover, bij Nabertherm kom je niet verder.
    Hartelijk dank voor het meedenken.
    beantwoord
  • Inez, vermoedelijk zit je met een ' maandagproduct '. En juist, glazuren uit een boek zegt niet zoveel.
    beantwoord
  • Ja, dat dachten wij ook al. Een maandagproduct van meer dan € 2000,-.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.